Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 27 november 2020

Att hålla repertoaren angelägen och levande

2016-02-29

Adolphe Binder är i avslutningsfasen för sitt engagemang vid Göteborgsoperans Danskompani och på väg in i en av dansvärldens mest spännande utmaningar, nämligen att vara med om att utveckla arvet efter Pina Bausch.

I maj 2017 startar Adolphe Binders 5-årskontrakt som intendent och konstnärlig ledare för Tanztheater Wuppertal Pina Bausch Det handlar inte bara om att verka i ledningen för det världsberömda tyska kompaniet men också om att vara med om uppbyggnaden av ett nytt Pina Bausch Center. 
Att den skatt som hennes enastående dansverk utgör skulle dansas vidare var en självklarhet och kompaniet har efter Pina Bauschs plötsliga och oväntade bortgång 2009 fortsatt att turnera runtom i världen. Den förväntansfulla publiken kommer ständigt för att beundra den speciella humor, idérikedom och raffinerade iakttagelser av olika kulturer, som är så utmärkande för Pina Bausch verk. Till skillnad från de många berömda koreografier av exempelvis Martha Graham och Merce Cunningham som i stort sett har försvunnit från repertoaren, antingen genom koreografens sista vilja eller genom juridiska strider, har Pina Bauschs verk lyckligt förskonats från utplåning. Adolphe Binder förklarar:

– Pinas Bauschs plötsliga bortgång gjorde att hon aldrig hann uttala sig om eller förhålla sig till sitt koreografiska arv och alla vill fortsätta att se det. Det finns 40 verk kvar efter Pina Bausch. Det handlar om att upprätthålla arvet efter henne, att organisera repertoaren och att hålla verken angelägna och levande.
– Jag tycker det är viktigt med en god mix. Att upprätthålla en repertoar på hög nivå, nya verk och nya format och tillår 2021 kommer vi att ha vårt eget hus.

Adolphe Binder är i det närmaste färdig med sitt jobb för Göteborgsoperans Danskompani. Hennes kontrakt där tar slut vid halvårsskiftet och hon har redan planerat för ytterligare ett spelår för Göteborgsoperans Danskompani med många kommande överraskningar som hon dessvärre ännu inte får avslöja. 
Just i dagarna spelas bland annat hennes eget verk på Göteborgsoperans lilla scen, imperfekt.in flux.no interval, som är en del av programmet Northern (de)Lights, se vidare Lis Hellström Sveningsons rapport här intill, www.danstidningen.se/2016/02/29/kroppens-mojligheter-och-uttryck-2/

Det nya kommande Pina Bausch Center i Wuppertal, som finansieras av både staden Wuppertal, Nordrhein-Westphalen och den tyska förbundsrepubliken, är ett projekt som beslutades redan för ett år sedan. Förutom att vara hemvist för Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, ska det även inrymma ett forskningscenter: Pina Bausch Foundation, ett internationellt centrum för produktion av scenkonst samt ett besökscentrum öppet för allmänheten. Alltsammans beräknas stå färdigt 2022.

Adolphe Binder berättar att hon sedan länge har fört diskussioner med ledningen för Tanztheater Wuppertal och att det naturligtvis också handlar om att man vill ha en annorlunda agenda, om att kompaniet måste få kreera nytt och möta nya koreografer som skapar nytt för kompaniet. Rätten att eventuellt låta andra kompanier framföra hennes verk kontrollers av Pina Bausch Foundation som är en icke vinstgivande organisation under ledning av hennes son Salomon Bausch.

Pina Bauschs specialitet att närma sig olika kulturer var helt enastående:

– Det unika med Pina Bausch var att hon tog in hela världen i sitt koncept. Hon kunde komma till en plats och vara där med kompaniet och göra ett verk om platsen. Hon skapade Palermo, Palermo om Siciliens huvudstad, och hon skapade Victor om Rom där scenen är omgiven av höga vallar av brun lera, som om allt pågick i en arkeologisk utgrävning, berättar Adolphe Binder.

Att vara med om en Pina Bausch-föreställning kunde också vara som en liten resa, och inte sällan kunde det vara problem med den överentusiastiska publik, som gärna ville plocka med sig delar av dekoren som souvenirer, exempelvis när kompaniet kom till Stockholm och visade verket Fönsterputsaren som handlar om Hong Kong. Den gången var det många som smög till sig en vacker röd tygblomma från den enorma drivan av blommor som smyckade scenen.

– Pina Bausch inspirerades av komplexiteten i olika kulturer. Hon hade ett sjätte sinne för att nå ut över andra kulturer och bygga broar, säger Adolphe Binder.

Pina Bausch studerade också människans åldrar, verket Kontakthof ges i olika versioner med inriktning på olika åldersgrupper, alltifrån tonåringar till pensionärer. Att ställa olika åldrar på scenen var en självklarhet för Pina Bausch och många av hennes dansare fortsätter, till publikens stora glädje, att framföra sina självklara roller, men det har naturligtvis också tillkommit många nya unga dansare:

– Kompaniet består av en mångskiftande samling av både äldre och yngre dansare, somliga har arbetat med Pina i 30 år och andra har aldrig tidigare arbetat med henne.

För närvarande är det en av de mest kända dansarna i kompaniet, Lutz Förster, som är konstnärlig ledare för Tanztheater Wuppertal.

Se vidare www.pina-bausch.de

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser