Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 16 september 2024

Sagobalett med en förnöjsam friare ridandes på en get

2024-08-06

Fakta:

Namn: Klods Hans (Dummerjöns)
Koreografi: Koreografi och regi: Tobias Praetorius assisterad av Tori Cooper
Musik: Phillip Faber inspelad av Prags filharmoniska orkester under ledning av Phillip Faber
Ensemble: Tivoli Balletteater, Scenografi och kostymer: Dronning Margrethe
Plats: Pantomimeteatret, Tivoli i København
» https://www.tivoli.dk

Med anledning av att Pantomimeteatret i Tivoli i år firar sin 150-års födelsedag, kommer det under den innevarande säsongen att vara särskilt fokus på balett på det gamla nöjesfältet med stora balettgästspel på Tivolis Koncertsal och nya kreationer för Pantomimeteatrets lilla scen.
Dronning Margrethe har inte bara designat en ny påfågelsridå till 150-års-födelsedagsfiraren. Hon har även skapat scenografi och kostymer till den nya H.C. Andersen-baletten Klods Hans (Dummerjöns) som är hennes sjunde kreation för Pantomimeteatret.
Koreografin är skapad av Tobias Praetorius, som är solist vid Den Kongelige Ballet. Han har tidigare koreograferat både till Den Kongelige Ballet, Det Kongelige Teaters Balletskole, Kammerballetten och Verdensballetten. Musiken är komponerad av Phillip Faber, som förutom att vara kompositör är en välkänd dirigent och tv-man.
Tillsammans har Pantomimeteatrets nya konstnärliga treklöver skapat en skojig och lyckad familjeföreställning med massor av fina och och lustiga rollgestalter.
Fonden i den inledande scenen med en herrgård framför ett frodigt grönt landskap och ett slott i bakgrunden gör klart för oss hur sagan börjar och slutar. På scenens sneda tiljor är folklivet fint skildrat, och att tjänsteflickorna i den inledande scenen bär kostymer med hättor ger associationer till Bournonvilles Livjægerne på Amager. Rent koreografiskt får man också vid ett flertal tillfällen baletten igenom associationer till Bournonville i Tobias Praetorius koreografiska språk och fina blandning av dans och mimik.
Innan vi syn på Klods Hans, presenteras vi både för hans far (innehavaren av herrgården) och hans två lärda och överlägsna bröder, som vill fara iväg till slottet för at fria till prinsessan.
Som hovmarskalk med barockperuk, som annoncerar, att prinsessan ämnar att gifta sig, är Tommy Edvardsen fantastisk på att mima med stor musikalitet och sinne för varje liten detalj i sitt kroppsspråk. Fint gestaltar Allan Clausen innehavaren av herrgården, och de två bröderna har spännande steg i sina solon.
Den långe Antoniomanuel Calvanese utvecklar sin elegans som den första brodern och som den andra brodern iförd byxor med broderade hängslen har Antonio Russo en vackert spansk touch i sina steg till den dansanta symfoniska musiken.
Med både hopp och kullerbyttor gör den muntre och käcke Klods Hans sin entré gestaltad av Vincent Vernal med stråhatt och polkagrisrandiga strumpor. Medan bröderna får var sin häst i form av en käpphäst att rida på till slottet, får den optimistiska Klods Hans nöja sig med att rida på en getabock (i form av en käpp-get). Sen får vi se Klods Hans i härliga galopperande steg på väg till slottet.
Skojig är scenen, där de många friarna står i kö och hoppar på stället, medan de väntar på att få komma in till prinsessan i det fina röda slottsgemaket. Den ena efter den andra sopas iväg av hovmarskalken med hjälp av en sopkvast.
Tre observerande sekreterarflickor på tå gör anteckningar om friarna, medan tre hovdamer i raffinerade vida kjolar tar hand om prinsessan, alias Anna Zavalloni, som är enormt utled. Prinsessan faller längre fram i sömn under de två nervösa brödernas frierier, och hennes enorma tristess mimas härligt till musiken.
Men Klods Hans, som anländer på sin getabock med en död kråka, en träsko och gyttja i fickan, förstår hur han kan göra prinsessan intresserad och han dansar en kort dans med henne och ger henne en kyss. Istället för ett kanske förväntat pas de deux får vi istället som avslutning en fin folkdansinspirerad ringdans som hela hovet deltar i.
På det hela taget innehåller baletten fina ensembleinslag, där även elever från Tivoli Balletskole medverkar. Musik och steg passar riktigt bra ihop, och H.C. Andersens humoristiska berättelse kommer väl till livs genom såväl steg och musik som kostymering.

Klods Hans spelas till och med 25:e augusti.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser