Ung version av Romeo och Julia till alla balettvänners glädje
Fakta:
Namn: Romeo och JuliaKoreografi: Sebastian Michanek, Roman Rumyantsev
Författare: Shakespeare
Musik: Sergej Prokofjev, Dirigent: Lars Kvensler
Ensemble: Svenska unga baletten, University of Gothenburg Symphony Orchestra, dansare från Kungliga Baletten, dansare från tidigare Stora teaterns balett, Marianne Mörck, Kostym och mask: Anna Melin, Scenografi: Emanuel Petersson
Plats: Stora Teatern, Göteborg
» https://svenskabalettskolan.se
Svenska balettskolan i Göteborg fyller i år 75 år och firar bland annat med en sprakande uppsättning av Romeo & Julia på Stora teatern. Det var här på teatern som skolan startade 1949, på initiativ av Mila Gardemeister. Eleverna undervisades på eftermiddagarna, efter den ordinarie skolan.
Idag hör Svenska balettskolan till grundskolan och eleverna varvar dans och teoretiska ämnen under skoldagarna. Plus att de dansar en hel del därutöver. Som nu, för att genomföra en helaftonsföreställning med levande orkester inför en fullsatt salong.
Sebastian Michanek, konstnärlig chef för balettskolan och Roman Rumyantsev, lärare i klassisk balett, har tillsammans skapat en koreografi som både tar vara på ursprungshistorien och lägger till scener anpassade för de unga. Koreograferna vet vad eleverna kan och använder det väl.
Scenen fylls av tåspets, piruetter och spänstiga hopp i myllrande gatuliv, svärdsfäktning, balkongscen och de unga älskandes tragiska död, men allt har mer betoning på unga relationer och kompisgäng än blodig släktstrid.
Ingenstans sparas det på krutet, scenografin är ståtlig med äkta kulisser och kostymerna utstrålar prakt. På en platå på scenen sitter orkestern, University of Gothenburg Symphony Orchestra, med studenter från HSM, Högskolan för scen och musik. Under ledning av Lars Kvensler spelar de Prokofievs musik med nyanser av fart, fest och oro. Kvällen är en fröjd för balettvänner.
Att förbereda eleverna för arbetet på scen inför publik är en viktig del i Svenska balettskolans arbete. Sebastian Michanek har ett framgångsrikt koncept, han blandar eleverna med professionella dansare, både aktiva och de som har karriären bakom sig. Det blir berikande möten som Michanek nu vill ta vidare genom att kalla samlingen för ett kompani, Svenska unga baletten, med danseleverna i Göteborg och unga professionella dansare och dansstuderande från olika delar av världen.
Det betyder inte att proffsen får de stora rollerna och barnen blir statister, tvärtom. Eleverna dansar i olika lag, alla får vara med. Från de yngsta, som i ”Romeo & Julia” sätter sprätt på en rolig, tillagd cirkusscen, till de lite äldre titelrollsinnehavarna. På premiären dansades Julia av Kristine Persson och Romeo av Unai Ceis Peribanez, ett vackert och uttrycksfullt par. Deras kärlek formas till en dröm, där par med professionella dansare gestaltar olika åldrar. Ett lysande grepp.
Men det är helheten som imponerar, hur eleverna är närvarande i spelet och inte bara koncentrerar sig på egna steg. Svenska balettskolan i Göteborg har tagit på sig rollen att hålla den klassiska baletten levande i staden. ”Romeo & Julia” är ett lyckat exempel.
Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten
Fler Recensioner