Redan igår fanns Danstidningen 2/2024 på e.danstidningen.se och idag kommer den i brevlådan
Ett brett spektrum nordiska konstnärer i olika delar av karriären och från samtliga nordiska länder presenterade sig på Ice Hot Nordic Platform i Oslo. En av de 39 som blev uttagna till dansplattformen var den unga koreografen Sara Aviaja Hammeken vars grupp AVIAJA DANCE gav föreställningen Sila. Danstidningen fick möjligheter att intervjuade henne om arbetet med att återvinna och återupprätta det grönländska kulturarv som i stort sett utplånades under kolonialtiden.
Den svenska koreografen Marie Carrasco är också på jakt efter något alldeles speciellt. Sedan några år tillbaka undersöker hon begrepp som Flow och Groove. Danstidningen besökte henne under arbetet med det nya verket Burn baby burn med premiär på Dansens Hus i Stockholm och ges vidare på turné i landet.
På Dansens Hus i Stockholm skapade koreografen Ludwig Daae med norsk, svensk, grekisk hemvist ett annorlunda verk om hemmhörighet, Spiti – The House of Us, där han och dansarna undersökte vad ett hem har för betydelse för dem och vilka minnen de förknippar med ett hem.
Svenska Nikisha Fogo blev historisk när hon anställdes på San Francisco Ballet. Hon lyftes då fram som den första svarta prima ballerinan på USA:s äldsta balettkompani. Nyligen debuterade hon i rollerna Odette/Odile i Svansjön. Sedan dess hyllas hon mest för sitt konstnärskap.
Koreografen Malin Hagar Hellkvist Sellen har under februari månad bjudit på en rörelseinstallation på Västerbottens museum i Umeå, Vi rör oss mot slutet, som bland annat kan ses som en motrörelse mot överkonsumtion.
Hotel Pro Forma har skapat ett musikaliskt performance, Flammenwerfer, kring målningar av 1800-talskonstnären Carl Fredrik Hill, tillkomna under hans tid som psykiskt sjuk. Ett imponerande verk i regi av Kirsten Dehlholm och Marie Dahl.
Med kraftfull koreografi, vacker musik och politisk underton, har koreograferna Melissa Hough och Dinna Bjørn i föreställningen
Med kraftfull koreografi, vacker musik och politisk underton, har koreograferna Melissa Hough och Dinna Bjørn i föreställningen Brudeferd i Hardanger för Nasjonalbaletten i Oslo inte bara utforskat nationalromantisk estetik, men även det framtida hotet mot naturen.
Kirill Serebrennikovs musikaliska manifest Barocco sätter fokus på motståndshandlingar mot förtryck, som när studenten Jan Palach brände sig själv till döds i protest mot Sovjetunionens invasion av Tjeckoslovakien 1968.
Som en ren hyllning till både det skapande ögonblicket och den historiska erfarenheten har koreografduon Petter Jacobsson och Thomas Caley skapat sitt verk Instantly Forever för CCN Ballet de Lorriane.