Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 22 februari 2024

I skuggan av Jantelagen

2024-01-24

Fakta:

Namn: Køter
Koreografi: Marina Mascarell och dansarna, Dramaturgi: Bodil Persson.
Författare: Text: Josephine Olhoff-Jakobsen och Marina Mascarell
Regissör: Regi och koncept: Marina Mascarell
Musik: Yamilla Rios
Ensemble: Dansk Danseteater, Scenografi: Kristin Torp. Kostymer: Nina Botkay. Ljusdesign: Raphael Frisenvænge Solholm.
Plats: Takkelloftet, Operaen i Köpenhamn
» https://www.danskdanseteater.dk

Den spanska koreografen Marina Mascarell efterträdde den 1 april 2023 den svenska koreografen Pontus Lidberg som konstnärlig ledare för Dansk Danseteater. Först nu i januari 2024 har kompaniet fått ett verk av Marina Mascarell på programmet.
Det är ett säkert kort Marina Mascarell spelar ut genom att presentera sitt så av kritiker hyllade och prisbelönade verk Køter (Mongrel) som betyder byracka på svenska, som hon ursprungligen skapade för GöteborgsOperans Danskompani 2015. Nu har alltså verket iscensatts för Dansk Danseteater, så det är ”same same but different”, som koreografen själv uttryckte sig om verket när hon introducerar det på scenen Takkelloftet.
Den ihållande och genomträngande elektroakustiska musiken av den spanska kompositören och cellisten Yamila Ríos är till exempel helt nyskapad. Även om den överordnade strukturen och koreografin i Køter är densamma som den ursprungliga, så har dansarna i Dansk Danseteater varit med om att skapa och anpassa rörelserna. Sen har dansarna en helt annan direkt kontakt med publiken på Takkelloftets lilla och mer intima scen än på GöteborgsOperans stora scen. En kontakt, som etableras redan från starten när dansarna med starkt leende mimik poserar på olika sätt, som om de ställde upp sig för ett gruppfoto.
Men de inledande leendena och den glada stämningen håller inte i sig föreställningen igenom, där istället ångest, småsinthet, förtryck och förnedring snart kommer att prägla gruppdynamiken i flocken på elva dansare. Utgångspunkten har varit Jantelagen från Aksel Sandemoses roman En flykting korsar sitt spår. Ingen ska tro, att den har något speciellt att komma med och ska inte försöka tro att den är något speciellt och det hela innefattar allt från smekningar till örfilar.
Igenom hela föreställningen finns associationer till hundar och titeln Køter (Byracka), när vi ser hur en dansares hand stryker igenom håret på en annan dansare, och när vi hör dansarna skälla och yla eller när de djuriskt kravlar runt.
Vi får se ur de skickliga dansarna träder fram växelvis i expressiva solon som ett ögonblicks individuellt försök till frihet från flocken och för att finna sig själv. Rörelsekvaliteterna är hela tiden mycket fina i det skickliga och organiska kroppsspråket. Men det förekommer också groteskt och komiskt talspråk i föreställningen, där det också ingår människors barska order till våra fyrbenta vänner.
Kristin Torps prisbelönta scenografi är verkligen en mycket viktig medspelare ja i det närmaste meddansare i det bildrika fascinerande och skrämmande verket. Den består av plisserade vikskärmar, som i likhet med ett dragspel som kan dras ut och in och helt ihop. Effektfullt har skärmarna funktionen av att vara allt från murar, hundkoja och kragar. Deras roströda färger går fint ihop med Nina Botkays nydesignade kostymer i roströda och sandfärgade nyanser.
Den viktiga medspelande scenografin associerar till Marina Mascarells tidigare verk ”It is like a large animal deep in sleep” (Det är som ett stort djur i djup sömn), som Skånes Dansteater gästspelade med på Dansehallerne i 2016. Ett super dynamiskt verk om demokrati och frihet iscensatt bland mängder av papplådor, som kunde användas som byggklossar.
Sedan Marina Mascarell började som konstnärlig ledare för Dansk Danseteater, har en del dansare slutat och nya börjat i kompaniet, som Mascarell uppenbarligen vill ge en ny och bredare inriktning, även åldersmässigt. Det är verkligen ett scoop, att den framstående 56-årige spanska dansaren Amancio Gonzales, som bland annat har arbetat i The Forsythe Company, numera är knuten till kompaniet
Redan vid firande av den nya tillträdande Marina Mascarell den 24 april i fjol, var det fantastiskt att få uppleva hur Amancio Gonzales gav sig hän i tåspetsskor i sitt härligt poetiska soloperformance Den döende svanen. Det var verkligen glädjande att konstatera hur väl den virtuose dansaren ingick i flocken i Køter och till och med lyckades tala danska.
Det ser ut att bli en riktigt fin ny start för Dans Danseteater med Marina Mascarell vid rodret.

Køter visas på Takkelloftet på Operaen i Köpenhamn till och med 28 januari, därefter går den på Danmarksturné till Musikhuset Aarhus, 7/2, Viborg Teater, Viborg Teaterforening 8/2, Vordingborg Teater, Teaterforeningen Bøgestrømmen 21/2, Rønne Teater, Teaterforeningen Bornholm 23/2, Aalborg Teater 11, 12/3, Det Musiske Hus, Frederikshavn Teaterforening 13/3, Stadttheater Flensburg, Sydslesvigsk Forening – SSF 17/3.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser