Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 22 februari 2024

Fysiskt gestaltad Romeo och Julia i Malmö

2024-01-17

Fakta:

Namn: Romeo och Julia
Regissör: Regi och bearbetning Sagun Oshana, Dramaturg Anton Elmgren
Musik: Komposition och musik Ramez Mhaanna
Ensemble: I rollerna: Klara Hodell, Rasmus Savic, André Gatu, Martin Hendriksen, Mari Götesdotter, Susanne Karlsson, Ramez Mhaanna, Scenografi och kostym David Gerhrt
Plats: malmö Stadsteater, Intiman

Första akten av Shakespeares Romeo och Julia på Malmö Stadsteater utspelas som i en svartvit stumfilm i 1920-talsstil. Varför regissören Sargun Oshana valt detta koncept är att han anser att krig tvingar oss till tystnad, och kriget eller fejden mellan Romeos och Julias släkter har tagit deras röster ifrån dem.
Föreställningen inleds med att den fantastiske pianisten Ramez Mhaanna slår sig ner vid pianot på scenens högra sida och på ett passionerat sätt börjar spela sin egen komposition med rötter i magnifik 1920-talsfilmmusik, medan skådespelarna i svartvita kläder trippar över scenen som Chaplin i sina tidiga stumfilmer. Vissa bär paraplyer som de två och två kan fäktas med, som på lek (alltså inte konflikt på allvar?).
Andra har vapen, alltså med tanke på striden mellan familjerna, men de bär inga riktiga svärd. Varför? Scenerna blir både till kärleksförklaring och satir över stumfilm, gestaltade tillsammans med den suveräne pianisten. Maktkampen mellan de två familjerna blir snarare synlig än den kärlek som börjar växa fram mellan Romeo och Julia mot slutet av första akten.
Mest tydlig blir scenen med Julia (Klara Hodell) på filmduken i stor närbild framför Romeo (Rasmus Savic) på scenen. Där är han liten som en fluga gentemot Julia och hennes mun större än hela hans gestalt. Det är snudd på en lek med kärlekshistorien eller tragedin, redan vid inledningen av deras första möte. De träffas på fest hemma hos Julias familj och blir genast vansinnigt förälskade. Genast bestämmer de sig för att gifta sig och blir snabbt vigda av en präst i kyrkan, i all hemlighet.
På Shakespeares tid brukade kärlekshistorier på teatern inte vara tragedier. Hans pjäs ändrade på den saken.
Efter första aktens intensiva stumfilm blir andra akten utagerande fysisk teater i nutid med skådespelare på scen vars kroppar ofta rör sig extremt långsamt, närmast surrealistiskt medan andra tar ut svängarna i scener där kroppen gestaltar ordets makt.
Det blir starka uttryck, mellan komik och tragedi, med stark gruppdynamik. Särskilt efter att Romeo och Julia skils åt, när han förvisas från staden Verona efter att en ny konflikt blossat upp mellan familjerna.
Allt gestaltas livfullt, som då Julias pappa fattat sitt beslut om att gifta bort sin dotter med greve Paris och sedan börjar dansa balett som en clown så att publiken skrattar. Det är verkligen en oväntad scen mitt i en tragedi.
Romeo och Julia på Malmö stadsteater är en egensinnig, burlesk föreställning. Den är nyskapande för att ordet får mindre plats, men känslorna får itsället ta plats, med styrka i detta speciella sätt att spela en klassiker. Med respekt och kärlek till Shakespeare, som tar sig nästan våldsamma uttryck. Minnesvärd på sitt eget vis.

Romeo och julia spelas på Intiman till och med den 27/1.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser