Dans för bultande hjärtan
Fakta:
Namn: In a heartbeat (Waltz with the beast & Wild poetry)Koreografi: Tom Weinberger & Hofesh Shechter
Ensemble: Göteborgsoperans dansensemble
Plats: Göteborgsoperan
» https://www.opera.se
Det måste vara en dröm för varje kreativ koreograf att få arbeta med Göteborgsoperans danskompani. Så lockar också detta makalösa kollektiv, sammansatt av 38 urstarka, energifyllda, vältränade, uttrycksfulla och öppet orädda individer, världens främsta dansskapare till Göteborg. Den nya danskvällens två koreografer, Tom Weinberger och Hofesh Shechter, betonar båda hur fantastiska dansarna är och programbladets upplysning: ”Verken är skapade i samarbete med dansarna i Göteborgsoperans danskompani” berättar att kompaniet inte bara är utförare utan i högsta grad medskapare.
Resultatet In a heartbeat är ännu ett program för publiken att skynda till. Låt hjärtat va’ me’, säger jag.
Beaten, hjärtslagen återkommer i båda, men takten och omloppen är olika.
Tom Weinbergers Waltz with the beast börjar i ett svart rum med en tunn rökridå som sprider sig ut över salongen. En mikrofon står i centrum på scenen. Men när dansaren Benjamin Behernds träder fram ur grådasket är det med ett solo i tystnad. Hans rörelser är viga och spattiga, som om det är något som försöker brista ut ur kroppen. Det är en intressant start som har en pendang i slutet där Arika Yamada med imponerande dans nästan vänder ut och in på sig i gestaltningen av lidande. Däremellan är det lite svajigt, inte dansarnas insatser, men vad koreografen som helhet vill förmedla.
Titelns ”beast” kan vara något vi bär inombords, som rädsla och osäkerhet. Det är detta dansarna brottas med, enskilt eller som grupp, i konvulsioner och utfall. Rösten är en del av kroppen. Men när två dansare äntrar salongen och med mikrofoner börjar berätta och förklara, är Weinberger inne på ett helt annat spår, som kanske hör till den oklara metanivån han inför.
Bättre fungerar närbildsprojektionerna av dansarna i aktion, de ger en spännande dimension – även om de ibland stjäl uppmärksamheten från själva koreografin.
Hofesh Shechter blev med Contemporary dance (2019) snabbt en favorit på Göteborgsoperan, både hos kompaniet och publiken. Nu bygger han på sin ställning med Wild poetry, en underbar, dansant koreografi, pulserande av leklust och nyfikenhet. Barnets förhållningssätt till livet är en tydlig inspirationskälla. Från en start som påminner om förskolans samling växer det ut rörelser och kroppsfantasi som jag inte annat än kan bli lycklig över. Att Shechter själv är kompositör bidrar till den suveräna pulsen, som genomsyrar alla de 16 dansarna och driver verket framåt. Här finns solon, mindre grupperingar och hela ensemblen i täta scener, ett flöde med massor av rörelser som ändå aldrig känns överlastat, utan bara organiskt framväxande. Spår av den klassiska balettens linjer och formationer dyker upp, men i lekfulla och mycket roligare former. Tom Vissers ljusdesign är lika fräck som effektivt bidragande till dynamiken.
När det hetsande tempot bryts och Miguel Duarte mejslar fram ett lugnare solo träder koreografins detaljer tydligare fram. Men det är beatet, med den härliga lusten till dans, som Hofesh Shechter erövrar mig och får mig att vilja sjunga med Dylan i Forever young.
Göteborgsoperan
Waltz with the beast
Koreografi: Tom Weinberger
Kompositör: Matan Daskal
Scenografi, ljusdesign: Petri Tuhkanen
Kostymdesign: Bregje van Balen
Ljuddesign: Jonathan Assarsson
Wild poetry
Koreografi, kompositör: Hofesh Shechter
Kostymdesign: Osnat Kelner
Ljusdesign: Tom Visser
Dansare: Göteborgsoperans danskompani
Spelas t o m 12 december
Speltid 2 timmar 15 minuter inklusive paus
Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten
Fler Recensioner