Drunkningsdöd i ett hav av väldansad balett
Fakta:
Namn: Le CorsaireKoreografi: José Martinez:
Författare: Lord Byron
Musik: Adolphe Adam
Ensemble: Kungliga Baletten
Plats: Kungliga Operan
» https://www.operan.se
Kulturarvet, absolut! Men vad ska bevaras i Le Corsaire på Kungliga Operan: Lord Byrons dikt om en vinddriven hjälte som tillsammans med pirater befriar slavar? Eller den balett som 1800-talets balettmästare skapat?
Koreografen José Martinez försöker foga samman dessa två arvslotter. Han vill betona den frihetslängtan som bär Byrons romantiska exotism. Martinez är dansare och sedan december förra året balettchef vid Parisoperan, Europas mest prestigefyllda scen för dans. Där man sen en tid också intagit en mer kritisk hållning till traditionens makt, inte minst när det gäller etnicitet.
Martinez anslag är sympatiskt och vänder sig till vår tids publik. Men resultatet blir ändå kluvet och partierna för stor ensemble slår ut de mer dramatiskt eller intimt tänkta scenerna.
Kärleksparet Conrad och Medora är navet i den rätt krångliga intrigen som i balett-original ledsagas av Adams något skumpiga musik. Martinez har rensat, kortat och musiken har kompletterats, men vill man bevara dansen så som den utvecklades under sent 1800-tal blir det mycket folk på scenen, schematiska uppställningar och uppvisningsdans. Ibland är det svårt att överblicka, stundtals alldeles absurt med haremsdamer på tåspets.
Det kan inte viftas bort med att detta bara är en saga. Byron var en författare mitt i en tid då motståndet mot slaveriets brutala människoförakt växte. Korsaren blev, som bok, en succé när den kom ut 1814.
Inför Kungliga Balettens Le Corsaire får man, så att säga, läsa Byron med ena hjärnhalvan och fascineras av dans med den andra. Dmitry Zagrebin som slavhandlaren – vilken otrolig teknik, energi och kraft. Vad som brister i dramatik i nyckelrollerna får kompenseras av dansant briljans, som Luisa Lopez (Medora) säkra balanser på premiärkvällen eller Kentauro Mitsumaris (Ali) trotsiga intensitet.
Men Lord Byron drunknar med sitt piratskepp i ett hav av väl dansad balett och vacker scenografi. Publiken jublar och kulturarvet vittrar vidare.
Texten är tidigare publicerad i Expressen, den 30 okt
Fler Recensioner