Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 15 juli 2024

Kyssar och kärlek i krigets skugga

2023-08-26

Fakta:

Namn: This is not Romeo and Juliet
Koreografi: Palle Granhøj i samarbete med de medverkande.
Musik: Prokofiev, Berlioz, Gounod, Mancini, Rota, Ravel och Vasks samt Dedinskaite och Pysniak
Ensemble: Granhøj Dans: Dominyka Markeviciute, Povilas Jurgaitis, Sofia Pintzou och Marius Pinigis. Violinist: Dalia Dedinskaite. Cellist: Gleb Pysniak.
Plats: Teater V, Köpenhamn
» https://teater-v.dk/performance/this-is-not-romeo-and-juliet/

Det kysses verkligen mycket i Palle Granhøjs nya och förunderliga föreställning This is not Romeo and Juliet. Här finns allt från försiktiga, ömma och känsliga till med intensiva, heta och insisterande kyssar. Raffinerat använder Palle Granhøj också kyssen som obstruktion, det vill säga motståndshandling i denna fantastiska kärleksföreställning för fyra dansare och två musiker.
Det är de två framstående musikerna, violinisten Dalia Dedinskaite och cellisten Gleb Pysniak, som sätter igång med att börja kyssas medan de spelar på sina språkinstrument, så att kyssen på en och samma gång blir en kärleksförklaring och ett hinder för deras musicerande. Som alltid använder sig Palle Granhøj sig av sin obstruktionsteknik. Den teknik, som omformulerar ett givet uttryck eller en rörelse med hjälp av olika hinder.
Strax efter musikernas kyss kommer de härliga dansarna Marius Pinigis och Sofia Pintzou springade spritt nakna över scenen som en mer mognad version av Romeo och Juliet, som just har haft en herdestund tillsammans, men ännu inte har famnat varandra tillräckligt. De ropar både sitt eget och den andras namn, som om de tappat bort sig både från varandra och sig själv. Medan de utpumpade springer omkring efter varandra lyckas de till slut få på sig kläder, och det är som om de på en och samma gång jagar och flyr under sin hektiska språngmarsch. När de till slut når fram till varandra, råder det en fullständigt vild intensitet i deras lustfyllda kärleksduo.
En helt annan generad hållning får vi se i Povilas Jurgaitis och Dominyka Markeviciutes attityder, som excellent står för den ungdomliga och osäkra varianten Romeo och Julia. Med en arm uppe framför ögonen närmar de sig varandra och Povilas Jurgaitis obstruerar sig själv med att hålla i sin ena fot med handen, så han får ett knasigt sätt att gå. Inkännande håller de två unga länge varandra i handen, innan de till sist vågar kyssas, och deras mjuka och smidiga dans till Nino Rotas kärlekstema från Zeffirellis film Romeo och Julia (1968) är helt enkelt mycket rörande.
Den unga Romeo lär sig av den äldre Romeo, när han imiterar den äldres renässans-inspirerade handrörelser. På motsvarande vis imiterar den unga Julia den äldre Julias gestik.
Upprepade gånger hittar alla fyra dansarna ihop i kadrilj-inspirerad dans ackompanjeraa av det välkända temat ”Riddardansen”, ur Prokofjevs Romeo och Julia, som nu spelas väldigt vackert på fiol och cello. Imponerande lyckas Povilas Jurgaitis och Dominyka Markeviciute att kyssas, medan de rör sig runtom varandra. I kampen för kärleken ser vi också hur de två kvinnorna och de två männen ekvilibristiskt hittar ihop till varandra i en kyss och även musikerna blir kyssta av dansarna både på armar och kinder.
Precis som att Romeo och Julia i Shakespeares tragedi är beredda att gå i döden för sin kärlek, upplever vi detsamma i This is not Romeo and Juliet. Här tar krigets skottlossning till slut livet av alla de älskande, som kämpat så intensivt för kärleken. Ett hårt slut på det väldigt lyckade och väl framförda dansverket som också är mycket musikaliskt.
Palle Granhøj har skapat det tillsammans med sex skickliga dansarna av vilka fem av dem kommer från Litauen, medan den sjätte, Sofia Pintzou, är från Grekland.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser