Män med humor och tåspetsskor
Fakta:
Namn: Les Ballets Trockadero de Monte Carlo gav delar ur Svansjön, Go for Barocco, Den döende svanen, PaquitaKoreografi: Koreografi efter Lev Ivanov, koreografi efter Fokin, Koreografi efter Petipa samt Peter Anastos (Go for Barocco)
Musik: Tjajkovskij, J.S. Bach, Minkus och Saint-Saëns
Ensemble: Les Ballets Trockadero de Monte Carlo
Plats: Folketeatret, Köpenhamn
» https://kbhdanser.dk
Det är bestämt inte bara kvinnor, som kan dansa i tåspetsskor. De 14 mannliga dansare, som utgör det härliga amerikanska kompaniet Les Ballets Trockadero de Monte Carlo, kaster sig utan fruktan och med en god portion humor ut i balettens virtuosa tåspetssteg, som ursprungligen var skapade för kvinliga ballerinor.
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo, även kallade The Trocks, bryter inte bara mot normerna. Kompaniet hyllar även diversitet, likställdhet och inkludering, och så kan de överdådigt sminkade männen i de stora rosa tåspetsskorna faktiskt dansa balett med både teknisk skicklighet och graciösa attytyder. Påpassligt har ledarna för festivalen København Danser, Ulrik Birkkjær och Thomas Mieth, inviterat dragkompaniet från New York till Köpenhamn under Copenhagen Pride.
Sedan Les Ballets Trockadero de Monte Carlo grundades 1974 har komik och humor alltid varit viktigt för kompaniet vars dansare lyckligtvis aldrig verkar självförhärligande. I gengäld kan ”pajkastar-komiken” ibland verka något daterad. Det gäller särskilt för den första programpunkten på gästspelet, den vita andra akten ur Svansjön. Här används även en hel del så kallad Mickey Mousing (det vill säga att rörelserna precis som i en tecknad film är helt synkront mimade till musiken), även i andre inslag än i de fyra småsvanarnas berömda pas de quatre.
Men här finns det absolut även skojiga karakteriseringar av både prinsen, prinsens ven Benno och den vita mycket giftaslystna svanen. Inte minst sistnämnda imponerar tekniskt i bland annat piruetter och fouettéer. Svankårens åtta dansare i tyllklänningar och långa vita handskar har en fascinernade mimik och gestik liksom den farlige von Rothbart, som till och med visar tänderna.
Som ett särskilt soloinslag får vi efter den vita andra akten presenterat den ryska dansen ur Svansjön elegant dansat högt på tå i lång vit och guldglimrande kappa. Små näsdukar och en stor schal blandas in i i dansen, som blir vildare och vildare till Tjajkovskijs musik.
Peter Anastos har koreograferat den både raffinerade och humoristiska neoklassiska Balanchine-pastichen Go for Barocco till musik av J.S. Bach. Här är de sex medverkande dansarna iförda enkla trikåer med kjolar precis som i Balanchines Concerto Barocco. Det är flotta långa linjer i den neoklassiska koreografin, imponerande tåspetsteknik och mycket fin timing i både dans och komik.
Som ett extra inslag får vi före den andra aktens paus även en komisk version av Fokins Den dödende svanen till Saint-Saëns cellomusik. Här gør svanen sin entré i en överdådig kjol av fjädrar som faller av allt mer i takt med svanens dans på väg mot döden. Men vilka vackra och graciöst böljande armar den manliga dansaren har.
Med äkta bravura avslutas programmet med Petipas divertissement Paquita till Minkus spanskinspirerede musik. Iförda korta tutuer i röda nyanser ger dragkompagniet oss här ett festfyrverkeri av både klassiska steg och komik. Takaomi Yoshino med konstnärspseudonymen Varvara Laptopova briljerar som divertissementets ledande ballerina, men även de olika solovariationerna levereras med bravur.
Hela tiden bevaras den komiska twisten, och det kastas fräcka blickar mot publiken, ges fingret eller high five med mera, när de svåraste stegen har klarats av. Men det är inte så lätt att vara manlig partner till ballerinan som ska lyftas upp och sitta på axlarna, och lyft och partnerarbete gör självklart på ett lustigt vis hela programmet igenom.
Trots alla klicheer och den ibland något bedagade komiken kan man inte annat än att ryckas med av de charmerande och underhållande dansarna i Les Ballets Trockadero de Monte Carlo, som imponerar med sin tåspidsteknik och stora expressivitet. Efter att denna sommar först ha presenterat Batsheva Ensemble och Les Étoiles från Parisoperaen i Østre Gasværk är det mycket glädjande att København Danser nu har tillfogat The Trocks i sitt varierade program.
Thomas Mieth och Ulrik Birkkjær kunde till premiären avslöja att København Danser till juni nästa sommer får svenskt besök, när GöteborgsOperans Danskompani gästar Operaen med Alexander Ekmans Hammer.
Fler Recensioner