Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 18 april 2024

Koreografen Neumeier rättar sina felsteg

2023-07-14

Efter att först ha lovat förlänga licensen för sin balett Kameliadamen, som efter ett uppehåll på drygt två år gavs med endast tre föreställningar på Bolsjojteatern i Moskva under två dagar i juli, beslöt Neumeier att inte förlänga licensen.
Nyheten om att licensen skulle förlängas spreds via en artikel den 17 juli i Frankfurter Allgemeine Zeitung
www.faz.net/aktuell/feuilleton/john-neumeier-verlaengert-vertrag-mit-dem-bolschoi-19026332.html
Journalisten Wiebke Husters artikel med rubriken In welcher Welt lebt John Neumeier? (I vilken värld lever John Neumeier) påpekar det paradoxala och opportuna i att å ena sidan låta uruppföra baletten Dona Nobis Pacem (Ge oss fred) den 4 december 2022 till Johann Sebastian Bachs h-mollmässa och att samtidigt ett drygt år senare av fullskalig och ihållande rysk krigföring mot civila mål i Ukraina tillåta ett nytt licensavtal för ett tidigare spelat verk på Rysslands främsta nationalscen, Bolsjojteatern i Moskva. Trots att andra koreografer och förvaltare av baletter låter sina licenser på Bolsjoj i Moskva och Mariinskijteatern i Sankt Petersburg löpa ut.
Kanske tänkte sig John Neumeier att detta skulle kunna passera under radarn för all kulturbevakning, men planerna var otvivelaktigt satta och klara, i annat fall skulle knappast den ryska nationalscenen ägnat tid och kraft åt att repetera in ett helaftonsverk som sedan skulle ges under enbart två speldagar mitt under högsommaren. Nyheten om den förlängda licensen hade även bekräftats av den ryska nyhetsbyrån Tass.
Men artikeln i Frankfurter Allgemaine Zeitung ledde till att Neumeiers planer på att låta sitt verk spelas på Bolsjoj inte gav upphov till ett nytt femårigt kontrakt på Kameliadamen, så som brukar vara fallet när det gäller licenser på scenkonstverk på dessa stora teatrar. Det blev endast tre föreställningar. Det blir intressant att se om alla dessa bortslösade repetitionstimmar som inte fick räcka längre än till tre föreställningar verkligen kan ärerädda Neumeier.
Följande spelningar gavs på Bolsjoj av John Neumeiers Kameliadamen:
https://2011.bolshoi.ru/performances/442290/roles/#20230709190000
Varför skulle en stor teater ägna tid och kraft åt att repetera in ett verk som inte spelats på flera år, om det inte handlade om en uppladdning inför en kommande säsong? Frågan blir hängande i de högre sfärer som befolkar balettens storheter som i likhet med riktigt stora gudar och genier står över all politik.

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser