Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 18 april 2024

Grattis Madeline Woo och Karl-Erik Wigle Andersson som är årets Gallodierstipendiater

2023-06-15

Vid en högtid den 14 maj på det gamla 1600-tals palats i Stockholm som den Nordiska Första S:t Johannisorden disponerar, Bååthska palatset, delade orden ut stipendier ut till verksamma och särskilt lovande inom konsthantverk, sång, musik och dans. När det gäller dansen är det alltid dansare vid Kungliga baletten som uppmärksammas med det så kallade Gallodierstipendiet uppkallat efter en av Kungliga Balettens tidigare balettmästare Louis Gallodier (1734-1803). I år var det premiärdansaren Madeline Woo och kårdansaren Karl-Erik Wigle Andersson som blev hela 45 000 kr rikare och andra stipendier delades ut till ungdomar från exempelvis Carl Malmstenskolan på Öland tillsammans med unga musiker och sångare från Kungliga Musikhögskolan respektive Operahögskolan som numera är en del av Stockholms Konstnärliga Högskola. Ett divertissement följde efter själva stipendieutdelningen och till det hade koreografen Hlin Hjalmarsdottir som också var en del av Gallodierjuryn skapat ett speciellt verk, Pas de Version of You and Me som de båda Gallodierstipendiaterna dansade stämningsfullt till en av Bachs Goldbergvariationer spelad live av Dimitry Tyapkim.
I prismotivationen uppläst av Hlin Hjalmarsdottir beskrivs Madeline Woo med orden: ”Madeline är född i USA, Kalifornien och klev in i dansens värld redan som 3 åring. Madeline är utbildad vid John Cranko Schule i Stuttgart. 2017 anställdes Madeline vid Kungliga Baletten och sedan 2022 dansar Madeline som premiärdansare.
Tidigt har Madeline sprängt sig igenom den tunga institutionen med kompromisslös entusiasm. Med begåvning och slit har Madeline distinkt förenat klassisk skolning med modern och samtida scenkonst som gett avtryck i dansvärlden. Madeline för med sig förmågor och kvaliteter som hon presenterar med positiv energi samtidigt som hon är helt orädd för allt världen kan sätta emot. En begåvad och hårt arbetande dansare som förstår hantverket och de uppoffringar som krävs för att lyckas. Vi har fått se Madeline som Askungen, som Julia i Julia och Romeo, som Kitri i Don Quixote med flera krävande roller. Madeline är en enastående dansare med en aura av prestigelös och outtömlig kreativ glädje som gör henne till en självskriven kandidat till årets Gallodier stipendium.”

Ännu en jurymedlen Marie-Louise Sid-Sylwander läste upp prismotiveringen för Karl-Erik Wigle Andersson: ”Redan som liten var Kalle en energisk och positiv elev vid Kungliga Svenska Balettskolan. Han visade prov på en alldeles unik dansbegåvning.
Hans fina rena klassiska teknik, i kombination med ett sprudlande danshumör, har följt honom, till dags dato. Från en liten smånarr i Svansjön till prinsar i de stora klassiska verken, har hans genuina glädje för danskonsten burit honom på osynliga vingar.
Kalles målmedvetenhet har varit orubblig, och han har stått stark genom med och motgångar. När han nu tar sig an ett solistkontrakt med Staatsballett i Berlin och en förfrågan från Paris Operan, blir han en självklar kandidat till årets Gallodierstipendium. Han hamnar därmed i den kategori av mycket framgångsrika dansare som under 20 års tid fått förmånen att tilldelas detta stipendium.”

Det finns även en tredje och fjärde jurymedlemen för Gallodierstipendiet, Anneli Alhanko och Joakim Stephenson och de hade naturligtvis också deltagit i valet av stipendiater.

Fler Nyheter

Annonser