Mats Ek: ”Ett operahus måste få kosta”
Det fallfärdiga operahuset vid Gustav Adolfs torg väcker känslor och åsikter. Ny utredning har tillsatts, och en gammal långbänk har blivit ännu längre. Nu har koreograferna Mats Ek och Alexander Ekman skrivit till kulturministern om sina synpunkter.
”Vill vi ha ett operahus för framtiden, då måste det få kosta – vi har inte råd med mindre”, säger Mats Ek.
”Jag tror att det finns många kreativa lösningar som vi inte har sett. Man behöver fler förslag för att våga ta sig framåt”, säger Alexander Ekman,
Mats Ek och Alexander Ekman har skrivit till kulturminister Parisa Liljestrand. Dagens Nyheter har intervjuat dem och i en artikel av Agnes Laurell den 19 maj utvecklas deras synpunkter.
”I och med att ännu en kulturminister pausade projektet för att det ska studeras ytterligare upplevde vi att det fanns en möjlighet att skjuta in ett förslag”, säger Mats Ek. Hans förslag är att en ny byggnads ytterväggar får samma grund som dagens hus, men att man låter dem sträcka sig upp till nuvarande scenhusets tak. Den gamla husets ytterväggar skulle delvis kunna ingå i det nya husets fasad.
Alexander Ekman anser att en arkitekturtävling ska utlysas, där medborgarna får vara med och tycka till om olika förslag.
”Om man engagerar fler människor i processen, då tror jag att politikernas rädsla att fatta beslut i frågan minskar”, säger han. Alexander Ekman vill också att ett kreativt scenkonststeam samarbetar med arkitekterna. ”Det är viktigt att tänka på att det ska vara innovativt också, för själva målet är ju att skapa fantastisk scenkonst i huset”.
Både Ek och Ekman talar om en renovering av det gamla huset, även om Ekman anser att ett nytt operahus också skulle vara roligt. Men fokus nu är det gamla huset och en renovering som gör det till en kreativ plats.
Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, Paris – alla har nya, moderna, vackra operahus, men inte Stockholm. Sedan 2013 mal utredningarna och operahuset vid Gustav Adolfs torg förfaller alltmer. Nerstängningen under pandemin gjorde inte saken bättre. När man började använda vattenkranar och toaletter på nytt vällde de ut flugor och stanken är högst påtaglig i huset.
Kulturminister Parisa Liljestrand är medveten om att underhållet eftersatts, och säger i DN-artikeln 19 maj att det känns ”oerhört bra, och angeläget, att vi inlett processen för en renovering”. Hon ser fram emot att återkomma kring nästa steg i den processen.
Det ser inte ut att gå snabbt. Samtidigt filas det på förslaget till ett helt nytt operahus vid Masthamnen, där nu Finlandsbåtarna har kajplats. I förra numret av Danstidningen 2/23 fanns en utförlig redogörelse för hur huset skulle kunna se ut enligt ett förslag av Ulf Hedberg och Gunnar Steneby – stort och innehållsrikt, miljövänligt och tillgängligt för alla.
Margareta Sörenson
Fler Nyheter