När alla är varandras landskap
Fakta:
Namn: TerrariumKoreografi: Anja Arnquist och Madeleine Lindh, OR/ELLER
Musik: William Rickman
Ensemble: Norrdans, Kostym: Naemi Gustafsson, Scenografi: OR/ELLER i samarbete med Johannes Fäst och Anton Andersson
Plats: Dieselverkstan i Nacka
» https://norrdans.se/sv/koreografier/2023/terrarium/
Ett terrarium; man står där och glor på reptiler som förflyttar sig sakta eller inte alls. Som krälar över varandra, plötsligt stannar till för att lika plötsligt få fart och kila vidare.
Koreografduon OR/ELLER liknar terrariet vid en teater, det har sina poänger. Men någon form av dramatik brukar ingå i skeendet på en teaterscen, och här är den dramatiska kurvan bara en lätt krusning. Dynamiken är nere på noll, men man vänjer sig! Och börjar notera de små rörelserna, de kanske existerande relationerna, de märkliga kostymerna som omskapar mänskliga kroppar till stora skalbaggar, ormar eller andra slingerbultar.
I sitt senaste verk V, var det Arnquist-Lindh själva som kröp, ålade och kravlade i och kring ett stort nätverksbygge. Scenografin blev verkets huvudroll, och rörelserna underordnades. Så är det inte här; en bastant stubbe är enda scenografi, resten av scenbilden är dansarna och deras kostymer som gör Terrarium till ett besök i en annan värld. Som duon påpekar i programmet: ”detta gäng bor inte bara här, de har också en väldigt viktig uppgift, de är varandras miljö och de blir varandras landskap.” Så sant.
Just det liksom förströdda hängandet och ålningarna över varandra gör denna rörelse-dikt-verk överraskande mänskligt, och det makliga tempot skärper iakttagarens förmåga att se.
Norrdans mångkunniga dansare lyckas få till en slags personligheter i denna låga temperatur; Sam Huczkowskis eleganta spindelkliv ser ut att bli alltmer riktade mot Damini Gariolas gracila rörlighet. Det är lätt att börja skönja mönster, som löser upp sig och kanske bara finns i betraktarens öga.
Norrdans kallar sig självt ett epicentrum för dans och koreografi, det är bara att hålla med. Ensemblens Våroffer i koreografi av danschefen Martin Forsberg har just valts ut till Scenkonstbiennalen. Tre dansare och en uppsjö grejer för tvätt och vård av bilar blir till objektsteater och fartfylld dans. Färgglad och rivig fångar den vårens alla mödor i en plasthink – långt från de stillsamma observationernas förflyttningar i Terrarium.
Martin Forsbergs Våroffer har tidigare recenserats i Danstidningen:
www.danstidningen.se/2022/11/03/17614/
Norrdans fortsätter turnén med Terrarium vidare till Kulturhuset tio14, Dalateatern 10/3, Kramfors Teater 13/3, Sundsvalls Teater 15/3, Storsjöteatern, Östersund 21/3, Nordanåteatern, Skellefteå 28/3, Christinasalen Nolia, Piteå 30/3, Medborgarhuset, Aspen, Lycksele 3/4, Norrlandsoperan Umeå 13, 14/4, Haparanda Folkets Hus 18/4, Aurora Kultur & Kongress, Kaamos, Kiruna 20/4 och Kalix Folkets Hus, Malören 25/4.
Fler Recensioner