Svansjön med en känsla av museum
Fakta:
Namn: SvansjönKoreografi: Marius Petipa, Lev Ivanov, Jurij Grigorovitj
Ensemble: Nationalbaletten från Kiev
Plats: Göteborgs Konserthus
Den som inte tror att konst och politik har med varandra att göra skulle kanske ta och fråga de ukrainska dansare som i helgen gästade Göteborgs konserthus med en föreställning av baletten Svansjön. Eller de ryska, som skulle ha varit här. Gästspelet var ursprungligen planerat till förra året men sköts upp. När det nu genomförs är det inte med Ryska Nationalbaletten från Moskva, utan med ett balettkompani från Kyjiv. Nationalbaletten från Kyjiv är namnet, enligt den svenska arrangören, Ukrainian Classical Ballet, enligt den internationella.
Det kom ett krig emellan och det påverkar danskonsten. När Ryssland invaderade Ukraina befann sig ett annat danskompani, Kyjiv Grand Ballet Co, på turné i Frankrike och kunde inte återvända hem. Raskt ordnades en solidaritetsturné i Sverige och Norge. Var de dansare som nu gästar Göteborg befann sig när kriget bröt ut vet jag inte, men förmodligen har de svårt att återvända till Ukraina i rådande läge. Det kändes som en solidaritetsgärning att bänka sig i Konserthusets stora sal.
En levande Svansjön ses inte varje dag i Göteborg. Den här typen av turnerande föreställningar från öst landar emellanåt hos Konserthuset och får skarorna att strömma dit. Längtan efter klassisk balett finns i staden, men nog kunde jag önska en högre nivå på det vi får se.
Det är en paradox att musiken är inspelad, när vi nu sitter i en konsertsal. Men scenen är för trång, fast orkestern saknas. De 16 svanarna och tre solisterna har ett hopplöst jobb att försöka få flykt och linjer i rörelserna. Scenografin består av traditionella kulisser som inramar dansen och med ljuset skiftar stämningarna hjälpligt. Det vilar en air av museum över iscensättningen.
Koreografin bygger på de ryska mästarna, anpassad, men med höjdpunkter kvar.
Tyvärr är det mesta traditionellt stelt och poserande, utan vare sig lidelse eller teknisk briljans. Mellan prinsen och den vita svanen finns noll attraktion. De fyra småsvanarna blir räddningen.
I andra akten får dansarna mera svängrum och det sprids rent av dansglädje från scenen. Elisaveta Barkalova trivs bättre som den svarta svanen och visst, alla 32 fouttés-piruetterna finns med.
I programbladet för Ukrainian Classical Ballet framhålls dansens betydelse för internationell samverkan och fred. För en kväll i Göteborg stod Kyjiv för något mer än krig.
Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten
Fler Recensioner