Samhällskritisk dans
Kan konsten försätta berg? Kan danser i Gállok hindra Beowulf Mining från att inkräkta på samisk sedvanerätt? På seminariet The Dances and Songs of Earth i Boden och Jokkmokk betonades behovet av närhet mellan människa och natur. Att vi alla är en del av naturen och måste upphöra med förstörelsen för kortsiktig vinning. Där deltog såväl samiska konstnärer som representanter för urfolk från Jalisco i Mexiko i seminarierna. Frågan om gruvbrytningen i Gállok är för övrigt ännu inte är avgjord i sista svenska instans och Sverige är via FN redan satt under extra bevakning för att vi hitintills inte har levt upp till våra förpliktelser mot samerna, enligt signerade avtal.
Vi rapporterar från Cristina Capriolis stora retrospektiv ONCE OVER TIME på Tanz im August i Berlin. Cristina kommenterar de stora frågorna i samtiden på ett associativt sätt och som hon själv formulerar det i en intervju handlar de om ”det mellanmänskliga tilltalet, poesin i feminiteten och språket som verktyg”.
Hur kan klassiska balettkompanier vara aktuella i sin samtid, och nå ut med meningsskapande konst till så många som möjligt? I Amsterdam har Ted Brandsen varit konstnärlig ledare för Het Nationalballet i snart två decennier och han har mycket att säga om danskonst och balett i samtiden.
Parisförorten Créteil vill förstås behålla Mourad Merzouki även om han efter 13 år slutar som ledare för deras Centre Choregraphique Nationale. Lyckligtvis förblir han ledare för festival Kalypso, som nyligen har firat ett fantastiskt 10-årsjubileum. Kalypso sprider scenkonst runtom Paris i många förorter, men den har också en systerfestival, Karavel, som turnerar i Lyons förorter och det är där Mourad kommer att finnas framöver, när han inte är på världsturné med sitt kompani Käfig.
Fotografen och filmaren Julian Rosenfeldt vill med scenkonst berätta om och få oss att besinna de utmaningar mänskligheten står inför. Vi rapporterar om filminstallationen Euphoria från visningen på Park Avenue Armory i New York. Den turnerar vidare i världen och finns just nu på det museala stålverket vid tysk-franska gränsen: voelklinger-huette.org
Framtiden är redan här, vi har pratat med Åsa Unander Scharin, som sedan länge har arbetat med koreografi för robotar, och hon är inte längre ensam i sin specialitet.
Men det blir också lite dåtid i detta nummer av Danstidningen för nu avslöjar vi äntligen vem som är pappan till alla de berömda ryska ballerinorna. Han heter Johansson och är född i Stockholm.
Ann-Marie Wrange