När musiken spelar huvudrollen
Fakta:
Koreografi: Kenneth Kvarnström respektive Sharon EyalEnsemble: Göteborgsoperans danskompani och Göteborgsoperans orkester
Plats: Göteborgsoperan
» https://www.opera.se
Ett nytt verk av koreografen Kenneth Kvarnström väcker alltid förväntningar. Ända sedan 1990-talet har han varit rörelserna trogen, vårdat det han själv brukar kalla dansdans, även när konceptuella strömningar varit dominerande. Arbetet har format flera fantastiska, typiska Kvarnströmdansare. Nu är han åter i Göteborg och visar att Göteborgsoperans danskompani snart kan räknas in kategorin. Efter den pandemiska fördröjningen har det nya verket 12 songs äntligen nått premiär på stora scenen.
Men, det är ingen typisk Kenneth Kvarnström-föreställning vi får se den här gången. Koreografin känns igen, men helheten bygger på ett samarbete med artisten Ane Brun, stark och etablerad låtskrivare, gitarrist och sångare. 12 av hennes låtar utgör grunden för verket och bestämmer även dess karaktär.
Vad i Bruns låtar som har lockat Kvarnström formulerar han inte, bara att de födde lusten till samarbete. Och med det en möjlighet att nå en bredare danspublik. Resultatet är en hybridform, att kalla det danskonsert känns lika avigt som att säga konsert med dans. 12 songs blir i förhållande till dansen kanske vad musikalen är för operan.
Låtarna har en rad olika arrangörer, men dirigenten Hans Ek har fogat samman ett flöde för orkestern och några gästmusiker. Den kvaliteten kunde fått komma mer till sin rätt, men eftersom upplägget är konsert blir det ständiga avbrott med applåder mellan scenerna.
Att göra dans till musik med text kan vara vanskligt, risken är att koreografin börjar illustrera. Kenneth Kvarnström faller inte i den fällan. Dansen har uttryck på egna ben, men som åskådare måste du förhålla dig till Ane Bruns närvaro på scenen, ibland som en del i dansen.
Scenografin är strikt och funktionell, stora lådor på högkant byter färg och struktur medan de flyttas omkring av dansarna. David Stokholms ljus bygger nya rum och Astrid Olssons formstarka kostymer fyller dem med skiftande stämningar, allt efter låtarnas karaktär.
Öppningsscenen är mild och vacker, Ane Brun sitter med ryggen mot publiken och ur ett lätt rökmoln tonar dansaren Danielle de Vries fram i vackra rörelser med tydlig Kvarnströmsignatur. Musiken växer, orkestern fyller i och snart även flera dansare. Det blir flykt och sväng, luftiga kostymer fladdrar utsökt kring dansarkropparna runt Ane Brun och sången i centrum.
I andra låtar är hon mer av deltagande observatör, som i den vackra trion med tre manliga dansare på en röd matta. Eller i den underbara scenen där en skiva både hindrar och balanserar dansarnas relationer. Jag anar en rest från pandemin då dansarna inte fick komma varandra för nära. Ett hinder omvandlat till konstnärlig kvalitet. Det finns mera av sådant i ”12 songs”, som innehåller ovanligt få lyft, vilket annars är en av Kvarnströms specialiteter.
I ren karnevalsyra kan musiken, dansen, kostymer och rekvisita explodera så blombladen yr. Livlig är också blinkningen åt 1920-talets balettexperiment i Paris – Ryska baletten och Svenska baletten – med akrobatisk dans i svartvita kostymer, härligt att se. Det är alltså variation i tempo och intensitet. Ändå blir det sammantaget för likartat, nummer på nummer mer än utvecklad linje.
Av vårens föreställningar av ”12 songs” ges hälften, precis som vid premiären, i en helkväll tillsammans med Sharon Eyals
Saaba, från hösten 2021. Det är ett verk med aldrig falnande lyster där Göteborgsoperans danskompani visar total lyhördhet och teknisk höjd för koreografins krav. På tå, med framskjutna bröstkorgar rör sig dansarna som ett organiskt urverk med magisk precision i såväl solon som ensembleformationer.
Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten
12 songs
Iscensättning: Kenneth Kvarnström
Koreografi: Kenneth Kvarnström i samarbete med Göteborgsoperans danskompani
Dirigent: Hans Ek
Musik och sång: Ane Brun
Kostymdesign: Astrid Olsson
Ljusdesign: David Stokholm
Ljuddesign: Joachim Bohäll
Gästande musiker: Per Eklund, Martin Hederos, Josefin Runsten
Göteborgsoperans orkester
Saaba
Koreografi och scenografi: Sharon Eyal
Medskapare: Gai Behar
Kompositör och musikarrangemang: Ori Lichtik
12 songs+ spelas till och med 25 februari
Fler Recensioner