Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 31 januari 2023

Kontaktskapande 50-årsfirande kontaktimpro

2023-01-22

Fakta:

Namn: Performing Underscore
Författare: Koncept och kuratering: Tuva Hildebrand
Ensemble: Deltagare/dansare: Emelia Koberg, Emelie Bardon, Elise Nuding, Marie Klawitter, Måsen Erlandsson, Katarina Eriksson, Tuva Hildebrand, Dorte Bjerre Jensen (SE), Emma Bigé (FR), Paul Singh (NY) och A. Livingstone (DE) Ljud: Tomas Björkdal Ljus och teknik: Meike Deppert
Plats: Dansstationen i Malmö (17 januari 2023)
» https://www.youtube.com/watch?v=dd3FvVRFQQY

”If you want to grab a drink. you can go and get it now, we will have a pause!”, säger en kvinnlig dansare till publiken, mitt i föreställningen Performing Underscore på Dansstationens stora arenascen där publiken sitter på golvet runtom scenen samt även på vanliga platser. Det är ”bara” det att föreställningen fortsätter, trots att dansaren talat om paus och vi i publiken sitter kvar, bara några få lämnar teaterrummet.
Kanske typiskt denna egensinniga föreställning (90 minuter lång) som går emot det förväntade, kommunicerar intensivt med publiken – ord, dans, performance och fysiska utspel – på sitt eget vis.
Performing Underscore är en dansföreställning som hyllar 50-årsjubileet för kontaktimprovisationen som en av grundarna, Nancy Stark Smith hyllar med en föreställning som utforskar gravitationens lagar och kommunicerar genom
beröring, autonomi och kollektivt medvetande. I programmet kallas det för ”ett slutet jam, en kollektiv studie” där dansarna från olika länder blir en gemensam grupp, ett kollektiv ur olika generationer. De improviserar, experimenterar och ”förhandlar” om relationer ”inom makt, intimitet, kontroll, autonomi” och ifrågasätter vad de själva utför på scenen. Genom jam, koreografi och instruktioner från Underscore av Nancy Stark Smith (som läses upp av dansare under föreställningen) skapar dansarna en resa genom mänsklig undermedvetenhet som vidgar perspektiv och liv. Det blir intensiv energi, fysiskt- psykiskt på scenen och många asymmetriska rörelsemönster. Det är lekfullt allvar där flera av dansarnas
kroppar på drastiskt sätt ibland blir till en enda gestalt.
Allt förändras hela tiden under fysisk-psykisk konfrontation. Det är utåtriktat, lustfyllt och lek med könsroller. Det är såväl subkultur som hegemoni och makt.
Efter föreställningen stannar publiken kvar, en mikrofon förs från den ena till den andra som berättar om sina intryck av föreställningen, om vad de upplevt, vilket skapar en unik gemenskap av sällan skådat slag mellan scen och salong på teatern.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser