Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 31 januari 2023

En vrålande och hopplös värld

2023-01-22

Fakta:

Namn: Roaring Twenties med Roaring Twenties och The Hollow Men
Koreografi: Pontus Lidberg och Ina Christel Johannessen
Ensemble: Dansk Danseteater
Plats: Takkelloftet, Operaen, København.
» https://www.danskdanseteater.dk

Svenska Pontus Lidberg avgår nu efter fem år på posten som konstnärlig ledare för Dansk Danseteater. Han efterträds av den spanska koreografen Marina Mascarell, som bland annat under 11 års tid var koreograf vid Korzo Theatre i Haag i Holland och har skapat koreografier för en lång rad kompanier världen över inklusive Nederlands Dans Theater, GöteborgsOperans Danskompani och Skånes Dansteater.
Marina Mascarell tillträder som konstnärlig ledare den 1 april, vilket innebär att först under nästkommande säsong hennes verk kommer att finnas på Dansk Danseteaters repertoar. När nu kompaniet i februari drar iväg på sin stora vårturné runtom i Danmark, så är det med dubbelprogrammet Roaring Twenties, som innehåller Pontus Lidbergs koreografi Roaring Twenties tillsammans med Ina Christel Johannessens The Hollow Men. Ett nordiskt dubbelprobram, som förutom under turnén även spelas på Takkelloftet i Operaen under tio dagar.
Pontus Lidbergs Roaring Twenties, som inleder programmet är en vidareutveckling av Lidbergs A Summer Dance, som han skapade till utomhusföreställnngen Copenhagen Summer Dance i 2021.Roaring Twenties visades redan i somras på den stora scenen i Opéra Berlioz när Dansk Danseteater inledde den sydfranska dansfestivalen Montpellier Danse 2022.
Medan alla dansare i A Summer Dance bar svarta skor (kvinnorna bar klackskor) dansar samtliga dansare i Roaring Twenties barfota hela verket igenom. Det ger dansen ett mer mjukt och mindre formellt uttryck och verket vinner på att presenteras i Takkelloftets mer intime rum.
Meningen med Roaring Twenties är att dra paralleller mellan det glada 1920-talet och det postpandemiska 1920-talet, vilket antyds inledningsvis, när Lukas Hartvig-Møller eftertänksamt tittar i mobilen på en wienerstol alltmedan vi hör 1920-tals jazzmusik.
Strax spelas det upp till fest med bandet Den Sorte Skoles fina samplade musik. Men otrygghet, konflikter och problem lurar hela tiden under den festliga ytan där dansarna hela tiden vacklar och tappar balansen och man vet aldrig om de ska bli hjälpta eller dunsa i golvet.
Det finns absolut fina sekvenser i det både lite nostalgiska och konforma verket, inte minst fina och expressiva duon. Men det finns också gott om upprepningar, och titeln och temat i Roaring Twenties skapar förväntningar om lite mer vildhet, än man får se i Pontus Lidbergs koreografi. När de åtta fina dansarna till slut hittar ihop till varandra i synkrona rörelser är det ett uttryck för en gemenskap, men antyder också en enkelriktad underliggande ton.
Ina Christel Johannessens kreation The Hollow Men (De ihåliga männen) presenterade Dansk Danseteater för första gången vid Copenhagen Summer Dance 2022 på Ofelia Plads under öppen himmel. En helt felaktig kontext för det 45 minuter långa och dystra verket, som nu samlar sig och i långt högre grad kommer till sin rätt på Takkelloftet. Inte bara dansen, men även det halmliknande materal som återbrukas och ligger strött på scenen och ger associationer både till uppstoppade dockor och fågelskrämmor, får en helt annan sinnlighet.
Titeln kommer från T.S. Eliots mörka och längtansfyllda dikt från 1925 skriven med Första världskriget i åtanke, och Ina Christel Johannessens koreografi för nio dansare avspeglar i likhet med dikten hopplöshet, andlig död och handlingsförlamning. Under föreställningen hör vi utdrag från dikten klart och tydligt citerad av kompaniets skickliga engelska dansare Jessica Lyall. Både halmen på golvet och Bregie van Balens halmartade kostymer, som bland annat liknar en höstack, ger associationer till den längtansfyllda människan att fyllas med något.
Det finns gott om fina och flexibla rörelser i den lite för långa koreografin med känslosamma solon och duon. Avslutningen när alla dansarna desperat springer på stället utan att komma någon vart är mycket stark.
I gengälld hoppas vi att Dansk Danseteater med Marina Mascarell vid rodret kommer att gå en ny och fruktbar utveckling till mötes. Det är i varje fall en mycket skicklig grupp dansare hon kommer att få arbeta med på Dansk Danseteater.

Roaring Twenties spelas på Takkelloftet till och med 28/1, sedan vidare till Randers Teater 21/2, Kolding Teater 22/2, Taastrup Teater & Musikhus 26/2, Odsherred Teater 28/2, Vordingborg Teater 1/3, Hvidovre Medborgerhus 2/3, Rønne Teater 7/3, Morsø Teater 10/3, Nykøbing Falster Teater 13/3, Kulturhuset Viften, Rødovre 14/3, Furesø Teater, i Kulturhuset Galaksen, Værløse 15/3, Herlev Teaterbio 16/3, Vejle Musikteater 22/3, Stadttheater Flensburg 23/3, Teater Momentum, Odense 25/3, Vendelbohus, Hjørring 29/3, Aalborg Teater 30, 31/3, Slagelse Teater 11/4, Musikhuset Esbjerg 13/4, Viborg Teater 14/4, Kulturpavilionen, Grenaa 15/4.

Roaring Twenties. Koreografi: Pontus Lidberg. Scenografi og lysdesign: Raphael Friesenvænge Solholm. Musik: Den Sorte Skole. Kostumedesign: Filippa K Studio.

The Hollow Men. Koreografi og visuelt koncept: Ina Christel Johannessen. Lysdesign: Raphael Friesenvænge Solholm. Musik: Tommy Jansen. Kostumedesign: Bregie van Balen.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser