Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 31 januari 2023

Högt, stort och mycket

2023-01-14

Fakta:

Namn: Grov
Koreografi: Ellen Söderhult
Musik: Kajsa Blom
Ensemble: Morgane Nicol och Ellen Söderhult
Plats: Weld, Norrtullsgatan 7, STockholm
» https://www.weld.se/program/jan-11-15-grov-ellen-soderhult/sv/

Titeln på Ellen Söderhults verk Grov slår huvudet på spiken. Allt är mycket och maxat: det nedsläckta ljuset som avbryts av pumpande strålkastare, det höga ljudet i Kajsa Bloms musik, röken som väller över scenen nästan oavbrutet, den stora filmduken.
Hur små är inte två dansare i allt detta? Den föreställning jag ser dansar Ellen Söderhult själv den ena rollen, den andra görs av Morgane Nicol och anslaget är högt, stort, mycket. Ellen Söderhult själv arbetar med grimaser och stelnade ansiktsuttryck som leder tanken till buto-dansarnas fastfrusna skrin. Nicol håller en lägre profil i uttrycket; om det är en avsiktlig uppdelning i rollerna får vara osagt.
På en stor filmduk bakom och ovanför dansarna projiceras film och citat ur Anne Carsons Eros the Bittersweet, som är en inspirationskälla till verket, som är uppdelat i två akter. Den första skildrar den stormande förälskelsens höga svängningstal, den andra det smärtsamma och dramatiska uppbrottet. Ett slaskigt hjärta slits ur den älskades kropp, och innehållet pressas ut med plasthandskade händer.
Ellen Söderhult fick Birgit Cullberg-stipendiet 2022 och i motiveringen framhölls att hon uppmärksammar ”det fysiska hästjobbet en dansare bedriver, träningens modellerande av kroppen och hur just att arbeta i rörelse är ett starkt statement.”
Det kan stämma på Grov så till vida att Söderhult i arbetsoverall och kängor satsar på stor, tung och grov rörelse; desto mer förvånande att en sekvens i den andra akten innehåller barfotadans med klassiska förtecken och sträckta vrister. Men då blir det också tydligt att koreografen/dansaren inte känner sig hemma med en luftigare stil, och rörelsematerialet ter sig torftigt.
Konceptet överröstar koreografin och alltför mycket ter sig bekant, rentav banalt i skildringen av passionen, den eviga.

(Grov samproduceras av Weld och Dansens Hus.)

Grov spelas till och med 15/1 på Weld.

Margareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser