Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 31 januari 2023

Spännande säsongsavslutning på Dansstationen i Malmö

2022-12-12

Fakta:

Namn: Plattform för nutida dans
Koreografi: My Grönholdt // Emelia Koberg// Khamlane Halsackda och Skye Reynold// Viktoriia Khoroshylova
Plats: Dansstationen 9 december
» https://dansstationen.nu/sv/hem/

Fyra olika verk visas på det intressanta program som ingår i december månads Plattform på Dansstationen i Malmö. De bildar en fin avslutning på höstsäsongen.
Det första är ett utdrag ur kortfilmen Paper Performance av gruppen MYKA som består av My Grönholdt från Danmark och bildkonstnären Marit Roland från Norge.
Filmen med mycket prassel av papper och snabba klipp mellan olika slags färggranna pappersark avslutas med bilder av en kvinna som med emfas kramar stora ark av detta material.
Det är snyggt och lekfullt filmat, och det hela ger vissa associationer till Jan Troells kortfilm med dansande pappers- och
plastpåsar i blåsten, på en tvättlina.
Den andra programpunkten är Trolls Migratorios där Emelia Koberg visar sitt work-in-progress tillsmmans med musikern Julián Benavides. Emelia Koberg som har kort lockigt hår framför sitt solo barfota på Dansstationens stora scen, där hon kraftfullt dansar, hoppar och skuttar. Både uttrycksfullt och repetitivt utforskar hon mänskliga rörelser gentemot icke-mänskliga rörelser med danssteg som associerar till folkdans. Senare dansar hon i en annan stil, längre bort på scenen och det hela avslutas med att hon tar plats, nere på scengolvet.
Den tredje programpunkten Into the Flesh är en
duett mellan en helt naken manlig dansare, Khamlane Halsackda och en kvinnlig dansare, Skye Reynold, i jeans och ett brett skärp
som bh. Det börjar med att de två står framför publiken med neutrala ansiktsuttryck och kroppsspråk. Han skyddslöst naken och hon med jeans och bh, och tuff attityd.
Det understryks när han lägger sig ner på mage och hon ställer sig på hans rygg och rumpa, som om det vore en plattform. Han är (i dubbel mening) den underordnade, som sjunger med tunn röst och har en mikrofon som knappt syns.
Ibland tar hon upp mikrofonen, håller i sladden och svänger den runt hans huvud, på ett surrealistiskt sätt. Det är hon som har makten, men han har medvetet valt sin position.
Det är milt sagt en annorlunda performance av ett slag som man sällan sett på en dansscen.
Den fjärde programpunkten, A lot of Dolphins, är ett solo av Viktoriia Khoroshylova från Ukraina. Hon residenskonstnär på Skånes Dansteater och titeln på hennes verk syftar på att mängder delfiner i Svarta havet har dödats under det ryska kriget mot Ukraina. Filmbilder av havet övergår i filmscener där dansaren rör sig i naturen. Därefter träder hon fram på scenen för att presentera sig och ställa några frågor till oss i publiken. Den första är: ”What is a human being?” varefter hon tycks svara själv genom sin koreografi och dans, men hon återkommer till frågan, lite senare.
Hon tar scenen i besittning med sin dans. Det är både sårbart och samtidigt starkt. Känslan av allvar fyller teaterrummet.
Så kommer hon tillbaka till mikrofonen och ställer nya korta frågor, men fortsätter igen med sitt solo, där orden och dansen tar plats tillsammans.
Hon berättar om sin hemstad Odessa. Själv får jag associationer till den klassiska ryska filmen Pansarskeppet Potemkin ( där ryska soldater förföljer folk utför trapporna i just Odessa).
Hennes performance leder rakt ut i ett tomrum, smärtsamt.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser