Danstidningen 5-2022 ute nu
ett avgörande tidsskifte har inträffat i omvärlden och på hemmaplan.
I Ukraina råder ett blodigt krig med återverkningar inte bara i Europa. I Sverige får för första gången ett parti med främlingsfientlighet högst upp på dagordningen starkt politiskt inflytande. Sverigedemokraterna får visserligen inte någon ministerpost men kan utöva makt via ordförandeposter i flera av riksdagens utskott. Det är ett ytterhögerparti som kommer göra allt för att försöka påverka politiken i främlingsfientlig riktning. Det är ett parti som kallar sig för ”Sverigevänner”, men vars nazistiska rötter sticker ut och märks i de inskränkta synsätten med ett politiskt program som framför allt handlar om att begränsa invandring och asylrätt. Deras agenda skrämmer och hotar en stor del av vår befolkning som bidrar till landets utveckling, försörjning och inspirerande mångfald.
Det är den slags mångfald som Danstidningens skribenter inspireras av. Hemifrån presenterar vi bland annat en rapport från Flock dansfestival i Dalarna, den årliga dansfestivalen i Dansplats Skog och Västanå Teaters regissör Leif Stinnebon som verkligen värnar om allt som är gammalt och ursprungligt: ”Vi har inget nytt att berätta, bara det som är gammalt och nästan bortglömt”. Nästa sommar, avslöjar han, kommer programmet att iscensätta samiska traditioner: berättande, musik och dans – provinsiellt och universellt som alltid.
Att leta bakåt i tiden och försöka återkoppla till vad som är det ursprungliga är vad Benoît Lachambre och Felix Antoine Morin gör i sin improvisatoriska Cathartic Quest som fick urpremiär i somras på årets Impulstanz i Wien. På samma festival presenterade även performanceartisten och forskaren Anna Pi The Divine Cypher; ett poetiskt utforskande av historiska gester med inspiration från Maya Derens epokgörande filmer från Tahiti.
Att tänka via hela kroppen och bygga relationer via dans var syftet med Polina Kolia Petersens dansforskningsprojekt Women with Space som genomfördes med hjälp av en grupp kvinnor och med stöd från Norrdans.
Vi presenterar några koreografer verksamma i Frankrike som har valt att ha vara verksamma mitt samhällslivet, på gator och torg med sin engagerade konst som är förankrad i humor och livsglädje.
Just nu visas en spännnade utställning på Waldemarsudde i Stockholm Isaac Grünewald – Konst och teater, som ger inblickar i den expressionistiske och mångfacetterade Grünewald. Han intresserade sig för dans och gjorde bland annat scenografi till Carina Aris egen balett kallad Sous Marine.
Ann-Marie Wrange