Streetdans firat på mångsidig festival
Fakta:
Namn: Detour Dance FestivalEnsemble: Verk av: Inneficient (F), Flockey Oscar (COD/DE), Tentacle Tribe (CA), Olivia Anselmo (DK), Toniah (DK) og Baby Blood & Sara Jordan (DK).
Plats: Dansekapellet, København NV.
» https://kulturn.kk.dk/dansekapellet
Detour Dance Festival, som hyllar hela streetdance-miljön från break och hip hop til house och vogue, kan i år precis som Dansekapellet fira sitt 10-års jubileum. Festivalen bjuder både på workshops, musik, film och samtal och inte minst ett fint och varierat föreställningsprogram med verk av sex olika både danska och utländska kompanier och konstnärer.
Det charmerande fransk Inneficient Compagnie, som består av house-duon Clémentine et Kwamé, inledde programmet med det sju minuter långa, mycket musikaliska och väldisponerade verket Mountain. Clémentine spelar både slagverk, flöjt och sjunger, och dans och musik är utsökt integrerat, när Kwamé står vid keyboardet och ekvilibristiskt både spelar och dansar. Vilket härligt inledande nummer!
Stämningen är allvarligare i den tysk-kongolesiska locking-mästaren Flockey Ocscors solo Free om afrikanska båtflyktningar och önskningar om fred och frihed. Flockey Ocscor är inte bara en eminent dansare, men excellerar även i spoken words. Han är otroligt snabb i fötterna, både när han dansar till jazzig musik och till nigerianska Obongjayars följsamma sång Wind Sailor.
Väldigt fascinerande är även Emmanuelle Lê Phans kvinnliga trio Origami Mami med det virtuosa kanadensiska kompaniet Tentacle Tribe. Koreografen, som själv är med på scenen tillsammans med Victoria Mackenzie och Marie-Reine Kabasha, har beskrivit kompaniets dansstil som konceptuell hip hop med en twist av contemporary.
Iförda raffinerade kostymer, der ger associationer till japansk origamipapper, ser vi de tre dansarna böja sig kvickt och akrobatiskt till Samuel Nadais maskinljud och rytmiska musik. Precis som papperet i origami böjs, viks och formas till geometriska figurer och djur, skapar dansarne geometriska figurer, flätar sig in och ut av varandra och gör även djuriska rörelser i det ytterst välkoreograferade och väldansade verket.
Danske Olivia Sol Anselmo, som bland annat undervisar i experimentell hip hop hos Gaardbodans, har koreograferat In these waters” för fem unga dansare med hattliknande halsdukar om huvudet. En av dansarna bryter sig till slut ut ur gruppen och tar av hanlsduken. Men dramaturgin kunde ha varit tydligare i In these waters, som först och främst är ett energiskt litet dansverk.
Til modern jazz av Bugge Wesseltoft och hip hop-musik av Lido har den danska koreografen Toniah skapat en musikalisk hip hop- och breakkoreografi till de fyra dansarna Nefertiti Pedersen, Mads Gronemann, Oliver Zohore och Suad Demirovic. Ett fint och gediget verk, som är lite konventionellt iscensatt med fyra svartklädda dansare i olika skiftande ljusfält på scenen.
Efter pausen kunde man uppleva det cirka 40 minutter långa musik- och dansverket Gender Science x Domina. Musiken är av Baby Blood alias den zambianskfödda danska musikern, sångaren och rapparen Lucy Love, som är med live längst bak på scenen tillsammans med slagverkaren Jonas Wetterslev. Danska Sara Jordan, som är konstnärlig ledare av Detour Dance Festival, har tillsammans med de fyra skickliga dansarna, Inxi Moon, Anastasija Oleseku, Tone Reumert och Luc Boris André, skapat koreografien.
Verket har vuxit fram ur Baby Bloods soloprojekt Await The Coven från 2016. Precis som i ”Await The Coven” är det visuella uttrycket och kostymerna också en mycket viktig del av Gender Science x Domina, dessutom har Baby Blood själv skapat de mycket flotta kostymerna med masker över huvudena, som bland annat är inspirerade av västafrikansk voodoo-kultur.
Elegant inleder verket med en vit slöja, som dansar ensam i luftströmmen från en grupp vindmaskiner ackompanjerade av tranceartad musik. När vindmaskinerna tas bort, utvecklar sig dansarna i både gestiskt och robot-inspirerad dans, men koreografin inrymmer höga benlyft, graciösa armar samt vogue och break.
Baby Bloods sångtext Fuck the gender är väldigt genomträngande, och till den breaker Luc Boris André med kraft iförd en vit förklädesklänning. Med bland annat en danssekvens inspirerad av kontaktimprovisation och helt i avsaknad av musik blir det hela för långdraget.
Baby Blood är själv en fascinerande sångare i det spektakulära Gender Science x Domina, som kanske bäst kan betecknas som en danskonsert.
Allt som allt är det ett fint och allsidigt program som Sara Jordan har ställt samman till firandet av Detour Dance Festivals 10-års jubileum.
Fler Recensioner