Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 oktober 2024

Vildvuxet mångskiftande mix

2022-08-14

Fakta:

Namn: Tokalynga Flying Festival 2022
Ensemble: Teater Albatross m fl
Plats: Gunnarp
» https://teateralbatross.se/festivaler/

Från den urbana kulturens periferi riktar sig Teater Albatross mot världen och bjuder in den till den tidigare skolan i halländska Gunnarp, numera Tokalynga teaterakademi. Att anordna festivaler har varit en återkommande form för Albatross arbete genom åren. I Tokalynga Flying Festival 2022 är det olika ämnen som konstituerar dagarna och för samman konstnärer, forskare, politiker och publik. Under en vecka koncentreras mötena kring teater i Göteborg och världen, skolan, judisk kultur, natur, poesi, barn och dans, allt fördelat på sju dagar.
Den välkomnande, färgglada banderollen på byggnadens utsida signalerar kreativ frihet med en känsla av 1970-tal. Frustande och energirik är Albatross och festivalens estetik. Programpunkterna är lika brokiga som den sommarklädda åskådarskaran utanför den gamla skolbyggnaden. Somliga deltagare stannar flera dagar och övernattar på vandrarhem, i diverse utrymmen i akademins lokaler eller i tält.
Själv fick jag nöja mig med en dags närvaro. Den judiska dagen väckte min nyfikenhet. Robert Jakobsson, Albatross konstnärlige ledare, har i många år visat djupt intresse för judisk historia och judarnas liv, vilket har lett till en rad föreställningar med Förintelsen som brännpunkt.
Jag mötte ett välmatat program med teater, dans, samtal och musik. Kombinationen av upplevelser och kunskapsspridning präglar Teater Albatross verksamhet. Det var knappt tid att pusta mellan punkterna men jag blev både känslomässigt berörd och fick nya lärdomar.
I ett samtal berättade Jakobsson hur han hade fördjupat läsningen av nobelpristagaren Isaac Bashevis Singers texter med resor i Polen och möten med judar på plats.
Han spelade även Albatross I skuggan av hatet växer blommor, om en judisk pojke som flyr undan förföljelserna. Uppsättningen har turnerat under hela 24 år, både i Sverige och långt ut i världen. Den håller än.
Isaac Bashevis Singer återkom i en livligt gestaltad berättarteater av Witold Dąbrowski från polska Teatr NN i Lublin – ett center som arbetar med att bevara Lublins polsk-judiska förflutna – och författaren och översättaren Salomon Schulman bidrog med läsning av jiddischpoesi där desperation blandades med den speciella humorn. Som oinvigd gick poängen ibland mig förbi, men poesin erbjöd en vacker stund ute i det fria.
I föreställningen Jag, mamma och Förintelsen avtäckte skådespelaren Eva Dällerud sin mammas historia tätt och skickligt spelat med huvudpersonen som en docka. Pjäsen är ett generationsdrama om att våga närma sig det svåraste. Koncentrationslägren grymheter ville mamman inte tala om, men de präglade hennes liv och i förlängningen även dotterns.
Med Kenneth Hermeles pjäs I krig och fred, om den israeliska premiärministern Golda Meir, fördes politiken in. Skådespelaren Adriana Savin och kompositören Dror Feiler gjorde en intressant och koncentrerad läsning med musik som aktivt dramatiskt element. Därefter samtalade Hermele med Isabell Schierenbeck, professor i statsvetenskap vid institutionen för globala studier, Göteborgs universitet, om Golda Meir och de politiska skeenden och konflikter hon levde i och som fortfarande gör sig gällande i Israel.
Den outtröttlige Robert Jakobsson hann även spela 1917 – När klockorna stannade om den ryska revolutionen och med Panic attack av den unga dansgruppen Moria, ursprungligen bildad i Syrien, nu med Halmstad som bas, vidgades det internationella synfältet ytterligare. Räfven avslutade dagen med klezmerkonsert. Oavsett vilket dagsprogram man väljer är det är härligt vildvuxet och mycket att ta in när Tokalynga håller flygande festival.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser