Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 03 december 2022

Ohyggligt aktuell dans om jordens torka

2022-08-13

Fakta:

Namn: Nomad
Koreografi: Sidi Larbi Cherkaoui
Filmare: Videodesign: Paul Van Caudenberg
Musik: Sidi Larbi Cherkaoui, Felix Buxton og Kaspy N’dia. Anden musik: The Sufi Vocal Masters, Al Adhan, Al Quantarah, Fadi Tomb El-Hage, Oli Savill
Ensemble: Eastman Dance Company, Kostymer: Jan-Jan van Essche. Scenografi: Willy Cessa och Adam Carree. Ljusdesign: Willy Cessa och Sam Mary.
Plats: København Danser på Folketeatret, Köpenhamn.
» https://kbhdanser.dk/en/

”Dans ska inte förstås, den ska upplevas,” sa Ulrik Birkkjær bland annat, när han tillsammans med Thomas Mieth välkomnade publiken till Sidi Larbi Cherkaouis Nomad på Folketeatret i København. En fin liten välkomsthälsning, som strax skapade kontakt mellan publiken och de två ledarna av festivalen København Danser, som möttes av varma bifall. Förväntningarna var också stora efter förra årets prisbelönta festivalen vid början av september som presenterade de två fina gästspelen med stjärnor från San Francisco Ballet respektive dansare från Écoles des Sables i Pina Bauschs ”Le Sacre du Printemps”.
Den belgisk-marokkanska stjärnkoreografen Sidi Larbi Cherkaoui, som just har utnämnts till ny konstnärlig ledare för Ballet du Grand Théâtre de Genève, skapade Nomad 2019 för sitt eget kompani, Eastman. Men verket har rötter i ett work-in-progress, som Sidi Larbi Cherkaoui presenterade på den tjeckiska dansfestivalen Tanec Praha redan år 2017 som ett samarbete mellan Eastman och Václav Kunes kompani 42People.
Det är ett djupt fascinerande fysiskt intensivt och bildrikt universum man blir indragen i som publik till Nomad, där fondväggens videoprojektioner av uttorkad jord och en hela tiden föränderlig himmel skapar den röda tråden i den närapå ohyggligt aktuella föreställningen om överlevnad i en värld som på många sätt är drabbad av torka.
De totalt 11 dansarna visar oss både nomadernas törst efter vatten och längtan efter säkerhet, men också på sammanhållning och spiritualitet sinsemellan. Med på scenen är den afrikanska sångaren och musikern Kaspy N’dia, som tillför en mycket fin stämning till föreställningen i likhet med den inspelade musiken, som omfattar bl.a. sufi-sång, arabisk sång och musik, percussionrytmer och traditionell japansk sång.
Inte minst musiken, men även dansarna och deras rörelser ger föreställningen en multietnisk prägel. Även om fokus i föreställningen handlar om ökenfolkets livskamp på den afrikanska kontinenten, ger Nomad även en bild av hela världens torka och naturkatastrofer.
Det råder till den grad sammanhållning och symbios mellan de två manliga dansarna, som i början av föreställningen till ljudet av regn drömmer om vatten och enormt smidigt flätat samman sina kroppar, som om de vore yin och yang. Men här förekommer även rituellt präglad cirklande dans både i form av solon och hela gruppen.
Med hjälp av styltor ges dansarna associationer till öknens kameler och de får en otrolig rörelsekvalitet. Det är fascinerande, hur de både kan gå, springa och göra break-moves med styltor eller försvara sig mot andra dansare, som agerar angripande djur. På det hela taget har koreografin ett mycket fint flow och en god blandning av nutida dans, break och akrobatiska rörelser kryddade med element från mudra och yoga.
Oliver Tida Tidas regndans är mycket intensiv, och den verkar vara som en rituell bön om frihet och överlevnad, när alla dansarna synkront lyfter armarna i ett mjukt tempo till de rådande vaggande rytmerna.
Japanske Kazutomi ”Tsuki” Kozuki utmärker sig ett flertal gånger med sin expressiva solodans. Inte minst mot slutet när dansarna nästan nakna med fuktig hud dansar och rullar i dammet på golvet eller gör gestisk dans med King Tut-inspirerade hand- och armrörelser.
Vi ser bilder av jordklotet och påminns om, att vi skal se till både vår jord och varandra, när bilderna på fondväggen förvandlas till atombombssprängningar, medan två blodfärgade dansare hittar varandra i ett famntag ackompanjerat av en sorgmodig sång. Med kriget och atomkraftverken i Ukraina i bakhuvudet framstår föreställningen också här som ohyggligt aktuell.
Sidi Larbi Cherkaoui, som själv befann sig i Japan år 2011, när olyckan på atomkraftverket i Fukushima inträffade, visar i Nomad mycket klart på livets osäkerhet och vår sköra existens i förhållande till naturen och de av människan skapade katastroferna.
På premiärkvällen blev den framstående föreställningen emottagen med stora applåder. Vilken fantastisk gåva København Danser ännu en gång har sett till att presentera av inspirerande nutida dans, så att vi konstnärligt sett inte torkar ut helt i Köpenhamn.

København Danser har redan avslöjat programmet för vårsäsongen som bjuder på ett gästspel med med Batsheva Young Ensemble på Østre Gasværk 26-27 maj, stjärndansare från Parisoperans balett den 3-4 juni på Østre Gasværk och Les Ballets Trockadero de Monte Carlo på Folketeatret 17-20 august 2023.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser