Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 17 augusti 2022

Dags för Danstidningen nr 3/2022

2022-06-10

Scenkonsternas gränslösa stjärnhimmel har mörknat. Nationalistiska gränsdragningar har gjort att vad som tidigare var självklart blivit helt omöjligt. Vi måste nu förstå att ryska och ukrainska dansare inte kan vistas på samma scen, även om de alla protesterar mot den ryska invasionen i Ukraina. Vi rapporterar om en märklig politiskt komplicerad situation på Teatro San Carlo i Neapel. Föreställningen blev en stor publiksuccé, men svårsmält för de medverkande.
Den konstnärliga ledaren för The Metropolitan Opera i New York Peter Gelb menar däremot att rysk konst eller ryska konstnärer inte ska behöva straffas. I BBC:s The cultural frontline, sa han med anledning av att de har Eugen Onegin på spelplanen: ”Our intention is to cancel Putin, not Pusjkin, we belive in Russian art and Russian artists, they should not be victimized by Putin’s invasion.”
Exil på grund av ödesdigra politiska, tvingande ekonomiska och klimatologiska skäl är miljontals människors öde idag. Vi intervjuar koreografen och dansaren Wanjiru Kamuyu som bytt hemland flera gånger. Hon har sammanfattat sina erfarenheter i sång, dans och text i soloföreställningen An Immigrants Story, som även har turnerat via Dansnät Sverige under början av året.
Att ta till vara allas erfarenheter och skapa inkluderande möjligheter är syftet med organisationen Al.Di.Qua (Alternative Disability Quality Artists) som nyligen har bildats i Rom. Fokus är inte bara att inkludera konstnärer, det handlar också i hög grad om att påverka teatrar att se till att alla i publiken har möjligheter att få tillgång till scenkonst.
Inkludering gäller också äldre dansare och deras uttrycksmöjligheter. Vi rapporterar från föreställningen Dronninger på Dansens Hus i Oslo där fem av den norska nutida dansens förgrundsgestalter höll hov.
Att arbeta hållbart gäller för Svenska Balettskolan i Göteborg vars konstnärliga ledare Sebastian Michanek berättar om hur skolan utvecklas under mottot ”Tänkande dansare och dansande tänkare”.
Vi tar tillfället i akt att berätta om Ryska Balettens grundare Sergeij Djagilev som råkar fylla 150 år i år. Samtidigt som 100-årsjubileet av Svenska Baletten fortsätter. Ballet de Lorraine i Nancy ger Pas assez suédois som visar nutida koreografers vidareutveckling av Svenska baletterns verk.
Och så bjuder Danstidningen på en djupdykning i konstnärlig forskning. Bogdan Szybers avhandling Fauxthentication, som synade själva fenomenet konstnärlig forskning, väckte stor uppmärksamhet när den överraskande underkändes.

Fler Nyheter

Annonser