En sydkoreansk blick på Nordkorea
Fakta:
Namn: North Korea DanceKoreografi: Eun-Me Ahn
Musik: Young-Gyu Jang, samt musikern Soona Park på gayageum
Ensemble: Eun-Me Ahn Company med 11 dansare
Plats: Dansens Hus i Oslo
» https://www.dansenshus.com/forestillinger/north-korea-dance-2
Under första helgen i April gästspelade den sydkoreanska koreografen Eun-me Ahn med sina elva dansare på Dansens hus i Oslo med verket North Korea Dance. Ett färgsprakande skådespel och en sydkoreansk blick på Nordkorea. Verket är ett sätt att försöka förstå Nordkorea genom estetiska medel. Genom dans, kostym och scenografi, som allt är skapat av koreografen själv, får vi i publiken ta del av spekulationer kring Nordkorea. Som vi vet är information inte lättillgänglig i slutna samhällen. Eun-me Ahn har istället försökt pussla ihop bitar hon kommit över på internet och skapar på så vis ett eget kollage av bilder, videor och information från militärparader, traditionell folkdans och virtuos akrobatik.
Det första vi får se är en ensam kvinna på scenen som spelar det traditionella koreanska musikinstrumentet gayageum. Musikern som spelar heter Soona Park. De båda grannländerna som idag är så olika varandra delar fortfarande samma historia. Efter det dras den svarta ridån åt sidan och en slags pampig sal blir verkets bakgrund, prydd med stora draperade partier av gnistrande tyg som ramar in rummet. När vi först får se dansarna är de iklädda gyllene uniformer. Dansarna gör många klädombyten och även dessa är alla gnistrande. Koreografen själv tar också plats på scenen i flera olika solon. Bland annat som en förgylld ikon att dyrka, eller som en sångdiva när hon mimar till en låt. Kanske iklär hon sig rollen som diktator. Dansarna rör sig till största del i grupper, de interagerar med varandra men släpper inte publiken med blicken. Det är ett färgsprakande spektakel.
Det glimmar och glittrar. Dansarna är konstant leende. Publiken skrattar. Men det vi får se är fasadens estetik. Vi vet inte vad som rör sig under ytan. Dansarna rör sig över scenen i imponerande nummer och visuellt är verket väldigt tilltalande. Men det finns en tydlig underton av ironi. Som att verket försöker berätta för oss om sprickan som går rakt över scenen. Vid ett tillfälle blir den tydlig, projiceras på scengolvet och separerar dansarna på vars en sida. De sträcker ut händerna mot varandra. I denna drömvärld når de varandra.
Eun-Me Ahn Company fortsätter att turnera till mängder av festivaler och gästspelsscener med North Korea Dance. Vårens program är och har varit omfattande:
16-19 March 2022 : Kampnagel, Hambourg (DE) – Dragons
22 March 2022 : Schrittmacher Festival, Heerlen (NL) – North Korea Dance
25 March 2022 : Festspielhaus St Pölten, St Pölten (AT) – Dragons
01-03 April 2022 : Dansens Hus, Oslo (NO) – North Korea Dance
08-09 April 2022 : Dansens Hus, Stockholm (SE) – North Korea Dance
13-14 April 2022 : New Baltic Dance Festival, Vilnius (LT) – North Korea Dance
04 May 2022 : TanzBremen, Bremen (DE) – Dragons
14-15 May 2022 : Theater im Pfalzbau, Ludwigshafen (DE) – Dragons
20 May 2022 : Théâtre Molière, Sète (FR) – Dragons
24-25 May 2022 : Le Manège de Reims, Reims (FR) – Dragons
03 June 2022 : ONE DANCE WEEK, Plovdiv (BG) – Dragons
15-16 April 2022 : Kuopio Dance Festival, Kuopio (FI) – North Korea Dance
Fler Recensioner