Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 25 juni 2022

Kroppsmått och lustiga illusioner

2022-03-18

Fakta:

Namn: Through the grapevine
Koreografi: Koreografisk assistent: Emmi Vaisänen
Regissör: Dramaturg: Rudi Laermans
Musik: Komponist: Andrea Belfi
Ensemble: Kompagni: not standing/Alexander Vantournhout, av och med Alexander Vantournhout och Axel Guérin, Ljusdesign: Caroline Mathieu. Kostymer: Anne-Catherine Kunz
Plats: Den Grå Hal, Christiania, Köpenhamn
» https://ccaf.nu/en/about-ccaf/

Copenhagen Circus Arts Festival, C!CAF, som arrangeras av Kitt Johnson X-act, kunde den 16 mars med ett års försening sätta igång sin andra utgåva av festivalen. Med belgiska Alexander Vantournhout och Axel Guérin på scenen i deras akrobatiska dansduo Through the grapevine, blev det en stark start av festivalen i Den Grå Hal i Christiania.
De två männen, som enbart är iförda shorts, är faktiskt lika långa, men har helt olika kroppsproportioner, vilket de lekande skojigt och precist demonstrerer i första delen av föreställningen. Armar och ben böjes, sträckes och jämförs. När de två står mittemot varandra når Guérin att dra Vantournhout i öronen, medan Vantournhouts kortare armar inte kan nå Guérins huvud. Men när de sitter ner, är Vantournhout med sin långa torso längst.
De tumlar omkring och likt byggklossar hittar de två männen på olika uppfinningsrika positioner, där de sitter på varandra, gungar, rullar eller vacklar. De kan bli till en spindel eller ett bläckfiskliknande väsen på fyra fötter, ben och armar som rör sig runt i rummet. Men de kan också bli till en dubbelkropp med ett huvud eller till två huvudlösa torson, när de ligger på golvet.
Flera gånger får jag associationer till Dimitris Papaioannous performance ”Transverse Orientation”, där danserna framställer kloner eller dubbelväsenden à la Minotauros. Men Through the grapevine handlar också om kroppens symmetrier, som i realiteten inte alltid är helt symmetriska.
På ett härligt vis sitter de två männen med benen i kors så att man inte kan se vilka ben som tillhör vem. Lustigt lånar den ena ett eller två extra ben från den andra. Det är verkligen lekfulla och härliga illusioner. På motsvarande vis skapar de effektfulla illusioner med armar och händer, och det finns såväl styrka som följsamhet i rörelser och beröringar.
Behändigt använder de varandras vikt och motvikt i sitt precisa samarbete, som också inkluderar capoiera-inspirerade sparkar, hopp och höga lyft samt akrobatiska hopp upp på varandra, inna det ekvilibristiskt slutar med att den ena står i upprätt balans uppe på den andras fotsulor.
Hela första delen är utan musik, men har ändå en fin rytm och rörelserna har ett fint flow. Det är effektfullt och ger en god puls i föreställningen, når Andreas Belfis percussionmusik sätts in i den eleganta, skojiga och uppfinningsrika föreställningen.

Om bakgrunden till festivalen C!CAF, som äger rum från den 16 – 25 mars skriver Kitt Johnson X-act bland annat:
”Födkroken och själva branchen är pressad, när det fortfarande inte finns någon politisk vilja till att etablera en högre utbildning inom cirkus (i Danmark övrs. anm.), som som vi annars har inom de övriga scenkonstnärliga facken som till exempel teater, dans och musikal. … Det är faktiskt bara AFUKs (Akademiet For Utaemmet Kreativitet) högskola i Köpenhamn som med sin artistlinje erbjuder kurser (förberedande skola ) för unga vuxna som intresserar sig för att bli cirkusartister. Det är därför det är så viktigt för oss att kunna presentera sevärd nycirkuskonst.”

Through the grapevine(*) var i hög grad sevärd nycirkus på en hög konstnärlig nivå.

* Uttrycket Through the grapevine betyder egentligen ”ryktet säger att” eller koretare sagt ”ryktesvägen”.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser