Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 25 juni 2022

Guldlejon till Saburo Teshigawara och silverlejon till Rocío Molina

2022-01-28

Venedigbiennalens danssektion Biennale Danza har delat ut ett Guldlejon till den mångsidige japanska koreografen Saburo Teshigawara för hans livsgärning inom dansen. Han har många gånger varit aktuell i Sverige, med gästspel på Dansens hus, men också med en produktion 2018 på Drottningsholms slottsteater 2018 av Pygmalion av Jean-Philippe Rameau där han själv dansade tillsammans med Rihoko Sato.
Han har vid ett flertal tillfällen skapat för Parisoperans Balett, men också för vårt eget Göteborgsoperans Danskompani skapade han Metamorphosis 2016. På Biennale Danza har han tidigare skapat ett solo kallat Bones in Pages (2004)
Så här formulerar den konstnärliga ledaren för Biennale Dansa, Wayne MacGregor den vackra motiveringen för årets Guldlejon till Saburo Teshigawara:
”Modig, särpräglad, humanistisk och spännande, Saburo Teshigawara har inspirerat, utmanat och attraherat många generationer inom dansen.
Teshigawaras skarpt konstruerade skulpturala känslighet, kraftfulla känsla för koreografisk form och hans individualistiska dansspråk blandas för att skapa en unik värld som enbart är hans egen. Hans verksamheter omfattar ett brett och ständigt växande spektrum av discipliner från levande teaterföreställningar till bildkonst, filmer/videor samt design av scenografi, ljussättning och kostymer för alla sina föreställningar. Det är hans förmåga att konstruera hela konstnärliga ekosystem som särskiljer honom från de flesta av sina kollegor samt hans omättliga mod att lära om. Teshigawara, förstår kraften i kroppen i ständig förändring och är fast besluten att utöka koreografins potential bortom dess traditionella gränser. Hans pionjäranda, hans enorma skicklighet och hans flytande medium möjliggör arbete som överskrider gränser och glider mellan genrer”
På den kommande upplagan av Biennalen Danza kommer Saburo Teshigawara att bjuda på en världspremiär på Petrosjka ( eller som det transkriberas påengelska: Petrouchka), en nyläsning av Ballets Russes klassiker. Årets Biennale Danza äger rum 22-31 juli.
Då kommer naturligtvis också årets mottagare av ett Silverlejon, flamencan Rocío Molina att medverka, men det är sitt världsrykte till trots, för allra första gången hon medverkar på Biennale Danza. Det blir med verket Confesiòn de la Carne, som har beskrivits som ”en kamp mellan de vulkaniska krafterna i hennes kropp och fyra musiker som spelar live på scenen.” Så här motiverar Wayne MacGregor hennes Silverlejon:” I Molinas avantgardistiska, extravaganta och kraftfullt råa koreografier förenar hon traditionell flamenco med impulser från moderna dansstilar. Kännetecknande för hennes unika dansspråk är improvisationerna. Faktum är att Molina har myntat sitt eget konstnärliga språk baserat på en omkalibrerad traditionell flamencostil som respekterar dess väsen men omfamnar det genuint nya. Radikalt fri kombinerar Molina i sina verk: teknisk virtuositet, samtida forskning och konceptuell risk. Orädd att knyta allianser med andra discipliner och konstnärer är hennes koreografier unika sceniska evenemang baserade på idéer och kulturella former från film till litteratur, inklusive filosofi och måleri. …Molina väver en 2000-talsdialog med det förflutna för att återuppfinna en ny framtid för formen – tala direkt till nuet i ärliga och suggestiva termer. Hon verkar slita sönder den klassiska ”regelboken” för att konstruera sina egna regel, inspirera och få oss att se och känna på nytt.”

Se vidare www.labiennale.org/it/danza/2022

Fler Nyheter

Annonser