Prisade danska scenkonstnärer och producenter
Foreningen Danske Teaterjournalister hyllade igår på Folketeatret i Köpenhamn två av landets absolut främsta scenkonstnärer, skådespelaren Sofia Nolsøe från Aarhus Teaters ensemble samt performancekonstnären Kirsten Dehlholm med fina utmärkelser. Dessutom fick de utmärkta producenterna av festivalen København Danser Ulrik Birkkjær och Thomas Mieth även ett pris under utdelningen av Teaterpokalen, Teaterkatten och Initiativprisen. Härom året fick den offentliga prisutdelningen ställas in på grund av Covid-19situaltionen och priserna överräckas istället individuellt. Nu kunde äntligen denna begivenhet äga rum under traditionsenligt festliga former.
Den stora teaterpokalen i vackert danskt silversmide av Manuel Sjødahl gick till skådespelaren Sofia Nolsøe, vid Aarhus Teater. Det prestigefyllda priset åtföljs av inte mindre än 50000 Dkr. Bland annat har Sofia Nolsøe under året medverkat i Henrik Ibsens sista skådespel, När de döda vaknar, samt en scenversion av Stanley Kubricks A Clockwork Orange.
Regipriset Teaterkatten gick till Kirsten Dehlholm, vars enastående Amduat. En Iltmaskine Danstidningen 3/2021 rapporterade om och dessutom har föreställningen recenserats på www.danstidningen.se.
Teaterkatten ges i form av en tårtspade, likaså den i silver av silversmeden Manuel Sjødahl och tillsammans med tårtspaden även substantiella 25000 Dkr.
Det var Journalisten på dagstidningen Information och Teateravisen Anne Middelboe Christensen som lämnade över Teaterkatten och bland annat påpekade att det var Kirsten Dehlholms fantastiskt penetrerande sceniska bildspråk som sätter igång åskådarnas sinnen i egen rörelse:
”Dine forestillinger er hamrende flotte og musikalsk subtile. Dit afgørende våben er langsomheden. Det virker ofte, som om du prøver at få tiden til at forsvinde. Som om dine visuelle billeder bliver så stærke, at musikken og replikkerne eller sangstroferne underordner sig billedet. Som om kroppene glider ind i koreografier, indtil positurerne finder en form, der udtrykker noget alment og mytisk. Så er du tilfreds.”
Men de danska teaterjournalisterna premierar alltså inte bara konstnärer på scenen eller de som står vid sidan av den och instruerar, men också de som ser till att föreställningen överhuvudtaget äger rum. Med andra ord hamnar även impressarios och producenter i ljuset vid den årliga prisutdelningen. Initiativprisen på 15000 Dkr gick till igångsättarna av festivalen København Danser som önskar presentera modern dans och balett på en hög internationell nivå och som förväntas bli en årlig tilldragelse.
Producenterna Ulrik Birkkjær och Thomas Mieth lyckades skapa en spännande mix med fokus på jämlikhet och diversitet på festivalens första upplaga i höstans med bland annat solister från San Fransisco Ballet samt med Le Sacre du Printemps med 26 unge dansere från Ècole des Sables (Se www.danstidningen.se/2021/10/02/formidabel-offerdans-fylld-av-angest/), och även common ground[s] av och med de båda äldre dansarna Germaine Acogny och Malou Airaudo från respektive Ecole des sables och Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. ( Ecole des sables håller just nu inte längre håller till i Mali, utan har flyttats till Ouagadougou i Burkina Faso på grund av den islamistiska invasionen.)
Ett inslag från fjolårets version av København Danser, finns ännu kvar att åtnjuta för köpenhamnarna, nämligen Batsheva Dance Companys Yag av Ohad Naharin som kommer att ges på Den Kongelige Teaters scen Staerekassen 11-12 februari, eftersom höstens föreställning på grund av pandemin blev uppskjuten.
Se vidare kbhdanser.dk
Samt teaterjournalist.dk/teaterpokalen/