Grattis till Daria Ivanova som har fått Mariane Orlandos stipendium 2021
Den enastående skickliga och uttrycksfulla ryska dansaren Daria Ivanova som innan hon fick ett kontrakt hos Kungliga Baletten var verksam vid Béjart Ballet Lausanne 2005-2012, har tilldelats Mariane Orlandos stipendium 2021, ett stipendium uppkallat efter en av de genom tiderna mest framstående svenska ballerinorna. Stipendiet är samtidigt en utnämning till Årets Dansare, en titel som utdelas av Operans Balettklubb.
Sitt kontrakt på Kungliga Operan fick Daria Ivanova 2012 och år 2017 utnämndes hon till premiärdansare. Hon är en mycket allsidigt modern ballerina som senast gjorde en fantastiskt dramatisk och inkännande tolkning av Kvinnan i Mats Eks överbord (woman with water) i samma verk väl uppbackad av landsmannen Dimitrij Zagrebin i Kungliga Ballettens trippelprogram under hösten med koreografier av Kylian, Ek och Forsythe.
Daria Ivanova, är ursprungligen från Moskva, men kommer inte från någon av de stora mer välkända akademiska ryska balettskolorna, det är svårt att på nätet hitta School of Irina Tihomirnova där Daria gick 1994-2001, eller Dance Centre Timofeevoi, där hon studerade 2001-2003, men dansskolan Rudra Béjart Lausanne där hon var student 2003-2005 är en välkänd skola och studierna där ledde vidare till anställningen vid Béjart Ballet Lausanne 2005-2012, medan fortfarande kompaniets berömde grundare, Maurice Béjart (1927-2007) levde.
Som anställd vid Kungliga Baletten har Daria Ivanova innehaft roller som
Lila Fen eller Syrénfen i Törnrosa i koreografi av Marcia Haydée, Solo Snökristall och Tant Gredelin i Nötknäpparen – Petters och Lottas Jul i koreografi av Pär Isberg, Premiärdansösen och Ledarsvan i Drömmen om Svansjön även den i koreografi av Pär Isberg, Myrtha i Giselle i koreografi av Natalia Makarova. Hon har gjort flera tolkningar av kvinnoroller i verk av Mats Ek, som Rosalinda och Mamman i Julia & Romeo samt Drottningen i Svansjön. I William Forsythes Artifact Suite har hon tolkat Mud Woman.
I Christopher Wheeldons Alice i Underlandet gjorde hon en fantastisk Queen of Hearts och hon har även gjort många andra spännande rolltolkningar i baletter av Stijn Celis, Johan Inger, Sharon Eyal, Örjan Andersson och Alexander Ekman. Det är bara att förundras över att detta pris inte har tilldelats henne tidigare, men nu får hon sitt stipendium där hon i motiveringen bland annat prisas för ”stor inlevelse och stark scennärvaro” samt ”sprakande dansteknik”. Det är bara att utbrista: Äntligen!
Enligt planerna kommer hon framöver att medverka i Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev som i helhet får sin Sverigepremiär Med Kungliga Baletten den 10 december.Se vidare www.operan.se/forestallningar/svansjon/forestallningar/2021-12-10-19-00/