Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 04 december 2021

Fastlåsta i en återvändsgränd

2021-11-22

Fakta:

Namn: Cul de Sac
Författare: Samuel Gustavsson och Petter Wadsten
Regissör: Samuel Gustavsson och Petter Wadsten, Dramaturg: Betina Rex, Instruktionskonsulent: Nina Kareis
Ensemble: Rapid Eye: Samuel Gustavsson och Petter Wadsten, Scenografi och kostymer: Signe Beckmann. Ljuddesign: Mika Forsling. Ljusdesign: Mogens Kjempff.
Plats: Det Kgl. Teater, Skuespilhuset, Köpenhamn

Fenomenet ”att sitta fast” är själva brännpunkten i Rapid Eyes nya tragikomiska nycirkusföreställning Cul de Sac (återvändsgränd) med de två fina svenska jonglörerna Samuel Gustavsson och Petter Wadsten. Ett härligt radarpar, som med sina stora skillnader i längd sänder tankarna till stumfilmens danska komikerpar, Fyrtornet och Släpvagnen.
Hela utgångspunkten för Cul de Sac har varit de två konstnärernas önskan om dels att rädde världen, dels att arbeta med kardborreband. Det måste sägas vara ett väldigt lämpligt material att arbeta med när det gäller ”att sitta fast” både rent fysiskt och som metafor för att sitta fast mentalt, politiskt och handlingsmässigt.
Iförda kostymer av kardborreband kan de två killarna rent fysiskt häftas ihop och sitta fast vid varandra, men de kan också funurligt häfta röda kardborrebands-pinnar på sig själva och varandra. Snabbt, precist och elegant leker och jonglerar de med de röda kardborreband-pinnarna till musikens polyrytmer, och säger ”stuck” och ”unstuck”, när pinnarna växelvis sätts fast och lossas. Komiskt sammanfattar de på engelska: ”We have to unstick alle the stuckness” (Vi måste ta loss allt det fastsatta).
Med längre och längre röda kardborreband-pinnar gör de två artisterna konstruktioner och burar, och när Petter Wadsten står i en bur av röda pinnar, liknar han en fastlåst politiker, som står och håller tal.
Fästade vid varandras kläder av kardborreband-tyg drar och skuffar radarparet likt clowner varandra iväg, och med långa kardborrebandpinnar gör de raffinerade balansekonster. Lustigt använder de sig i ljuddesignen med ljudet av kardborreband som sluts till och öppnas.
Det är hela vägen ett härligt både kroppsligt och mimiskt samspel mellan Samuel Gustavsson och Petter Wadsten. Även när de slösaktiga killarna mot slutet hämtar nya jättelika buntar av kardborreband-pinnar, som är av plast till sitt fortsatta arbete med abstrakta konstruktioner. En handling, som moraliskt strider mot önskan om att rädda världen.
”This is the beginning” står det på en demonstrations-banderoll, som radarparet med seriösa miner inledningsvis rullar ut. Men på en skylt mot slutet, står det också ”This is the beginning”. För de två konstnärerna sitter fast i ett ändlöst sisyfosarbete, som de inte finner någon lösning på.
Den fina fokuserade knappt 50 minuter långa verket Cul de Sac är en del av samarbetet K:Selekt mellan Det Kongelige Teater och Statens Kunstfond, som ger fria, oberoende konstnärer och teaterkompanier möjligheter att spela på Lille Scene i Det Kongelige Teaters Skuespilhus i Köpenhamn. Målet är att stärka utvecklingen på tvärs strukturer och genrer och till ömsesidig inspiration i den danska miljön för scenkonst.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser