Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 04 december 2021

Hyllning kvinnliga föregångare

2021-11-07

Fakta:

Namn: Ortrud Mann – en fantasi om Sveriges första kvinnliga dirigent
Koreografi: Melker Sörensen
Författare: Hanna Nygren
Regissör: Sara Cronberg
Musik: Kapellmästare och musikaliskt ansvarig: Daniel Hansson Kapellmästare: Danny Rurtell Arrangemang och komposition: Daniel Fjellström
Ensemble: Malmö Stadsteater, Medverkande: Mari Götesdotter, Cecilia Lindqvist, Hans-Peter Edh, Kerstin Andersson, Astrid Drettner, Viktor Nyström Sköld och Malmö Akademiska orkester, Scenografi och kostym: Malin Kihlberg.
Plats: Malmö Live
» https://www.malmostadsteater.se/sites/all/files/download/mst_program_ortrudmann_web.pdf

Dirigenten ställer sig mitt på scenen mellan de två delarna av den stora orkestern och höjer sin dirigentpinne. Men flera av musikerna regerar med trots mot dirigenten, ”bara” för att det är en – kvinna – Sveriges första kvinnliga dirigent som tar plats 1944 på Hippodromteatern i Malmö.
Så börjar Ortrud Mann – en fantasi om Sveriges första kvinnlig dirigent med text av Hanna Nygren på Malmö Live inför fullsatt salong. Föreställningen är ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live, i samband med att år 2021 är det 100 år sedan Sverige införde kvinnlig rösträtt. Därför görs en stor satsning vid namn 100 kvinnor, 100 år. Syftet med detta är att vi bland annat ska hylla och lyfta fram kvinnor, och det gäller förstås även för kvinnor inom musikbranschen.
Det är en annorlunda föreställning, inte någon opera, musikal eller musikteater, i stället en mix av symfonisk musik och drama, ibland komedi, ibland snudd på thriller. Publiken får se hur orkestern – och dirigenten – arbetar för att skapa ett verk med touch av meta-perspektiv. Vi får även se hur den unga Ortrud Mann, 27 år, möter protesterande musiker som kan kan acceptera att en kvinna intar denna prestigefyllda roll som dirigent. Diskussion, genmälen, förolämpningar
börjar, efter en stund tycks hon falla ner på golvet och dirigera musikerna med – sina fötter och ben – i ett mörker som lägger sig över scenen.
Därefter tar hon sig samman och återtar sin roll som dirigent, mellan hopp och förtvivlan, medan teaterchefen Elsa Winge, magnifikt spelad av Cecilia Lindqvist, kommer in, iförd elegant herrkostym med cigarr i munnen och tar del av situationen och maktspelet – deras laddade möte är en höjdpunkt i det starka tidsdokument som föreställningen är, i regi av Sara Cronberg.
Mari Götesdotter ger Ortrud Mann en mångfacetterad gestalt med viss gåtfullhet och ambivalens, mellan flickaktig sårbarhet, kraftfullt musikaliskt motstånd och stark kvinnlig vrede som sätter fart på denna en och en halv timmes föreställning med maximal intensitet, teatermässigt, musikaliskt, känslomässigt.
En annorlunda musik-och dramaföreställning som tar plats, i egen rätt, oförglömlig.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser