Dialog mellan det kraftfulla och det förtjusande
Fakta:
Namn: 2+2+2Koreografi: Koncept och idé: Jenni Lehtinen, Riia Kivimäki, Sasu Peistola, Saku Mäkelä.
Ensemble: Agit-Cirk: Artister: Jenni Lehtinen, Katerina Repponen, Sasu Peistola, Pasi Nousiainen, Ljuddesigner: Joonas Outakoski Ljusdesigner: June Horton-White
Plats: Baltoppen i Ballerup, en förort nordväst om centrala Köpenhamn
Som två plantor, som vajar för vinden, balanserar Jenni Lehtinen och Katerina Repponen på händerna i vackra synkrona positioner och gungar mjukt från sida till sida. Denna handstående-akrobatik är på en och samma gång både vanvettigt förtjusande och imponerande kraftfull. Det är detta förhållande, denna balansgång mellan det graciösa och det muskulösa, som är det centrala i föreställningen 2+2+2, som förutom Jenni Lehtinen och Katerina Repponen även presenterar Sasu Peistola och Pasi Nousiainen från det finska nycirkuskompaniet Agit-Cirk. De fyra artisterna bär endast hudfärgade trikåer, och därmed råder det från första början skarpt fokus på kroppen, musklerna och rörelserna.
I programmet introduceras 2+2+2 som nycirkus om könsroller. Detta tema är svårt att upptäcka, med mindre än att man håller sig med några mycket gammalmodiga och stereotypa könsrollsmönster. Undertecknad vill hellre se föreställningen som en uppfriskande dialog mellan det kraftfulla och det förtjusande – hos båda könen. I 2+2+2 ser vi en kvinna bära en annan kvinna – på sträckta armar – och en man som draperar sig i meterlånga banor av mjukt tyg. Och vi ser standarddans, där paren inte dansar sida vid sida, men ovanpå varandra. När kvinnorna står på männens skuldror, börjar männen också dansa med varandra på golvet, medan kvinnorna likaså börjar dansa med varandra uppe i luften. Det är pardans 2+2+2. Även i de små människopyramiderna, som de fyra artisterna gör, saknar könet betydelse, och det hela handlar mer om styrka och lätthet, när denna klump av ihopfiltade kroppar rullar över scenen som en omkullvält människomonolit av skulptören Gustav Vigeland.
Det är svårt, att dechiffrera en röd tråd i föreställningen, men man saknar den heller inte. Det är fullt tillräckligt att få se de fyra skickliga artisterna i bokstavlig bemärkelse kasta sig ut i dödsföraktande språng, lyft, balanser och piruetter. Ifrån första början, när artisterna står stela och passiva på långa banor av tyg som dras iväg över scenen och ända till slutet, när en artist på ett isblock glider över scenen, har vi i publiken fått se den mest otroliga akrobatik och fått oss mängder av fantastiska upplevelsemoment till livs. Och vi har fått uppleva så expressiva kroppar att man nästan kan tycka att de ropar till oss från scenen.
2+2+2 är en del av den finska kavalkad, Finnish Focus, som visas på Baltoppen i Ballerup under innevarande säsong. Bland raden av föreställningar är det särskilt fint att få uppleva finsk nycirkus som befinner sig på en helt annan nivå än den danska nycirkusen. I Finland finns det många cirkusskolor som tilldrar sig stort intresse bland ungdomar. Sedan 2002 har man på universitetet kunnat ta en bachelorgrad i nycirkus. Dessutom finns det mer än 30 professionella nycirkuskompanier i Finland, så det är hård konkurrens om publikens gunst, vilket förmodligen också bidrar till att höja kvaliteten. 2+2+2 med Agit-Cirk är i varje fall en enormt positiv upplevelse, som ger lust att vilja se mer av finsk nycirkus.
Fler Recensioner