Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 04 december 2021

Dansinstallation med workshops på Färgfabriken med start söndagen den 31/10 kl 14

2021-10-29

På Färgfabrikens nuvarande utställning, Symbiosis, vill flera konstnärer med sinnliga medel försöka förklara sammanhangen på vår planet. Det gäller inte bara de ekologiska, men även ganska komplicerade relationer, såsom sambandet mellan ekologi och ekonomi. Det är i varje fall vad konstnären Jens Evaldsson och professorn vid KTH Mattias Höier på ett illustrativt sätt försöker göra när det gäller hur handeln med utsläppsrätter för koldioxid går till, det så kallade EU Emissions Trading System. Med tecknad film och skärmar försöker de förklara det hela, men besökaren blir även medveten om systemets bedrägliga uppbyggnad, det vill säga att det kommer att ta en enorm tid innan utsläppsrätterna försvinner, även om de successivt ska minskas år från år. Säkerligen blir vi lite klokare av att ta del av denna informativa presentation, men den minskar den knappast klimatångsten.
Redan vid entrén till utställningen möts besökaren av en jättelik uppblåst jordglob som är inte mindre än 4 meter i diameter. Det är ett verk av Irene Stracuzzi som med kartografiska bilder vill peka på och enligt utställningskatalogens text, ifrågasätta e-handeln och globaliseringsekonomin.
Många fler och spännande konstprojekt visas på utställningen Symbioses, samt även i projekstrummen där DACE – Dans Konst Kritisk Ekologi (Rickard Borgström & Rebecca Chentinell) visar projektet Symbiosis – Erotics, som bland annat består av en dansfilm inspelad i naturskog av koreografen Zheng Bo.”
Koreografen Zheng Bo vill med sin rörelseinstallation enligt pressmeddelandet åstadkomma: ”ekosensitiva relationer mellan människor och växtrikets väsen”. I somras arbetade Zheng Bo med dansarna i Högsvedens naturskog i Dalarna för att enligt pressmeddelandet hitta fram till: ”rörelseformer för en sorts ekosexuell dans, där såväl människa som tall betraktas som dansande kroppar. Det är minst sagt en stor utmaning att ens föreställa sig hur en sådan dans kan te sig, då dansarna framstår som både små och unga i relation till tallarna som är uppemot 20 m höga och mellan 60–300 år.”
Filmen från sommarens dansinstallation, finns alltså att se på Färgfabriken som ligger på Lövholmsbrinken 1 i Gröndal, sydväst om centrala Stockholm. Se vidare fargfabriken.se/sv/
Dessutom ger de i filmen agerande dansarna under söndagen den 31 oktober kl 14:00 en workshop kring ekosensitivitet baserat på erfarenheterna från Dalarna. Det handlar enligt pressmeddelandet om att inte bara ge en inblick i arbetet men att även åstadkomma något som: ”smälter samman dansare och åskådare för att fokusera just på träd och den omgivande naturen”.
Det blir även fler aktiviteter i samband med utställningen Symbiosis – Erotics under november månad. Den 7 november kl 14:00 sker ett rundabordssamtal mellan dansarna och andra deltagare om de metoder och tekniker som kom till bruk under arbetet, och om hur arbetet med tallar och skogens ekologi har förändrat deras sätt tänka och utveckla dans och koreografi.
Den 10 November 13:00- 16:00 hålls ett forskningsseminarium tillsammans med Stockholms Konstnärliga Högskola kring vad post- human dans kan vara.
Det blir ännu fler animationer, videos skulpturer och dansperformances av konstnären Geumhyung Jeong. Både den 13 och 14 november kl 14 ger Geumhyung en performance samt en Performance Lecture. Detta program ges även den 21 november kl 12.00 och kl 14.00. Ytterligare ett koreografisk verk; Video Camera, ges även den 21 november kl 12.00 och kl 14.00″
Den 25 november kl 18:00 presenteras ett samtal mellan forskare inom biologi om den svenska tallens specifika egenskaper och intelligens samt om den svenska skogsekologin norr om Dalälven.
Den 27 november 14:00 sker ett avslutande samtal med koreografen Zheng Bo om det eccosexuella dansprojektet.
En stor del av detta performance ute i dalaskogen tillbringar de nakna dansarna upp och ner, och som det står skrivet i pressmeddelandet: ”genom lekfullt undersökande i sätt att närma sig tallarna, kom så infallet att föra huvudet mot trädets rötter. Dansarna blev med ens mer grundade, mer upprätta, som trädet självt. I denna position förlitade de sig mindre på blicken, och i stället kom lukt och beröring att vägleda dem.”

Projektet Symbiosis – Erotics har kommit till via stöd från Suomen Kulttuurirahasto, Swedish Arts Council, Taiteen edistämiskeskus, IASPIS / Swedish Arts Grants Committee – International Dance Program, Nordic Culture Fund, Frame Contemporary Art Finland, Nordic Culture Point.”

Fler Nyheter

Annonser