Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 04 december 2021

Finskt vatten bubblar och forsar på Baltoppen

2021-09-23

Fakta:

Namn: I’m Liquid
Koreografi: Jarkko Mandelin
Ensemble: Kinetic Orchestra: Dansare: Sanni Giordani, Anni Koskinen, Liro Näkki och Oskari Turpeinen Ljuddesign: Janne Hast Lysdesign: Jukka Huitila Scenografi: Jarkko Mandelin och Jukka Huitila Kostymer: Kirsi Gum
Plats: Baltoppen
» https://baltoppenlive.dk/arrangementer/dansnycirkus/

Under säsongen 2021/2022 sätter scenen Baltoppen i Köpenhamnsförorten Ballerup fokus på finsk samtidsdans och nycirkus i en intressant programserie, som kulturhuset i Ballerup kallar Finnish Focus. Det är glädjande, att den danska publiken således får möjligheter att mer på djupet lära känna den moderna finska dansscenen, som också tilldrar sig stor internationell uppmärksamhet. Först ut i den här finska kavalkaden är kompaniet Kinetic Orchestra med föreställningen I’m Liquid (2018). I den blandar koreografen Jarkko Mandelin modern dans med akrobatik och kampsport. Resultatet är ett fint och flytande organiskt rörelsespråk, vilket också verkets engelska titel refererar till.
De fyra enormt skickliga dansarna från Kinetic Orchestra använder sig inte av någon form av mimik eller på annat sätt några former av känslouttryck. deras ansikten är fullständigt uttryckslösa och neutrala. De har valt att avstå från sina mänskliga sidor och agerar istället vatten eller andra flytande vätskor. Varken hjärnan, benen eller armarna bestämmer dansarnas rörelseriktning, det gör däremot deras vikt – och fördelningen av vikten. Av detta uppstår det helt överraskande steg och rörelser. Den ena rörelsen leder naturligt vidare till den andra rörelsen i ett meditativt flow, som liknar det man upplever när man iakttar vatten i rörelse, antingen det är vågornas svall mot kusten eller vatten som strömmande banar sin väg genom landskapet. I’m Liquid är helt enkelt härligt lugnande och avslappnande att betrakta.
Vid första anblicken kanske inte kampsport verkar passa ihop med något som är lugnt och behagligt, men de gamla kampsportsteknikerna från Asien är inte bara aggressiva och konfrontatoriska idrottsgrenar, oftast har de en religiös och filosofisk bas. I de återkommande rörelserna ligger det också något rituellt och spirituellt, som vi också får en förnimmelse av i I’m Liquid, där de glidande rörelserna skapar ett lugn, som även på ett behagligt sätt fortplantar sig i publiken.
Dansarna är iförda i svarta kampsportsdräkter med vita bälten. Dessa breda bälten är inte bara för syns skull, dansarna använder dem också på ett imponerande vis för att svinga runt varandra i luften. På så vis manipulerar de varandras tyngdpunkt, så att det skapas nya dynamiska förhållanden och rörelsemönster. Den tekniken är inspirerad av den kinesiska cirkusdisciplinen som består av två akrobater i en stor lejon- eller drakkostym, där akrobaten som agerar bakkropp, lyfter upp den andra, så det ser ut som om djuret reser sig på två ben.
Oberoende av om man gillar verkets minimalistiska och i det närmaste industriella ljusdesign samt den ytterst enkla ljuddesignen, som låter som trivial bakgrundsmusik på en stormarknad, så skapar det i alla fall en skarp kontrast till den böljande och forsande koreografin. Det är som i motsättningen mellan våra statiska urbana omgivningar och den levande naturen, som är i konstant rörelse och hela tiden skapar nya former.
I’m Liquid med Kinetic Orchestra är en förtjusande bekantskap, och man kan glädja sig åt att få se mer av modern dans och nycirkus från Finland under säsongens lopp på Baltoppen.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser