Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 18 april 2024

Upp till 300 personer i publiken under spelhösten

2021-08-16

Efter halvannat års stängning öppnar Operan äntligen igen för publiken och får nu ha upp till 300 personer i salongen.
Förhoppningen är att till årsskiftet kunna sälja alla platser, sa Operans avgående chef Birgitta Svendén, under förmiddagens presskonferens då hon passade på att presentera, vad som kallas för Triss i nytt konstnärligt ledarskap. Den nya operanchefen heter Michael Cavanagh, och ersätter alltså Birgitta Svendén själv, men hon blir fortsatt kvar i huset som VD. Regissören Ellen Lamm blir ny konstnärlig ledare för Operans barn- och ungdomsverksamhet Unga på Operan, efter Anna Karinsdotter, som efter att ha byggt upp denna nya fina verksamhet numera är konstnärlig ledare för Drottningholms Slottsteater. Den nya musikchefen heter Alan Gilbert, som dock inte är ny i stan. Han har tidigare varit chefsdirigent för Kungliga Filharmonikerna, och han kommer dessutom att kombinera chefsjobbet i Stockholm med dito för en orkester i Hamburg. Båda de nya cheferna från den amerikanska kontinenten har legat i för att lära sig svenska, och den nya operachefen Michael Cavanagh, som är från Winnipeg i Kanada, talar sig på stapplande svengelska varm för svenska sångare och svensk kultur, och säger att han tycker att det är viktigt att arbeta på svenska så mycket som möjligt. Han är operaregissör, libettist, pedagog och har tidigare varit ledare för olika operakompanier i Kanada.
Verksamheten på på Kungliga operan med 300 personer i publiken kommer igång först mot slutet av augusti med en gala för att fira 40-åsminnet av Anders Walls stiftelse med musik av bl.a. Richard Wagner, Antonio Vivaldi, Jean Sibelius, Wilhelm Stenhammar, Arvo Pärt, Andrea Tarrodi, under konstnärlig ledning av Linus Fellbom och Charlotte Hellekant.
Balettchefen Nicolas Le Riche, som är den enda i den konstnärliga ledningen som blir kvar, försäkrade att dansarna verkligen längtade efter att få möta publiken igen, även om man hela tiden har dansat för Operan Play. Det är en viktig verksamhet att fortsätta med, påpekade Birgitta Svendén, så att människor i hela landet fortsatt kommer i åtnjutande av Operans föreställningar.
Det första som händer för Kungliga Balettens del är en galaföreställning med utdrag ur Nurejevs Svansjön, men också många andra spännande klassiska verk som Camille Saint-Saëns Den döende svanen eller utdrag ur Sylfiden. Speldagar är 17, 20, 23, 24, 27, 28 september samt, 1, 4, 6 oktober.
Nästa produktion som involverar dansare från Kungliga baletten är Station Illusion i koreografi av experten på barockdans Karin Modigh och hon är i sin tur inspirerad av Jean-Baptiste Molières Den inbillade sjuke och det dansas bland annat till musik av Jean-Baptiste Lully. Föreställningen som är en del av Unga på Operans verksamhet ges många gånger så att många skolelever ska få chansen att se den, nämligen 23, 24, 25, 27, 29, 30, 31 oktober samt 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23 november.
Sen blir det nypremiär för en väl etablerad trio koreografer, nämligen Kylián/Ek/Forsythe, men med något förändrat program mot tidigare föreställningar: Bella Figura i koreografi av Jirí Kylián och musik av Lukas Foss, Giovanni Battista Pergolesi, Alessandro Marcello, Antonio Vivaldi och Giuseppe Torelli, överbord (woman with water) i koreografi av Mats Ek till musik Fläskkvartetten samt In the Middle, Somewhat Elevated i koreografi av William Forsythe till musik av Thom Willems. Programmet ges 28, 29, 30 oktober samt 1, 3, 5, 10, 12, 15, 17, 18 november.
Snödrottningen till musik av Benjamin Staern efter text av H.C. Andersen är en produktions som tidigare givits på Malmö Opera, och även den är en del av Unga på Operans verksamhet och ges 9, 15, 20, 26 och 28 december
Årets julbalett blir den sedan länge efterlängtade Svansjön, i koreografi Rudolf Nurejev efter Marius Petipa och Lev Ivanov, musik Pjotr Tjajkovskij, musik Pjotr Tjajkovskij som dansas 11, 13, 14, 16, 17, 18, 29, 30 december. Tidigare försök att städa bort den gamla slitstarka Svansjö som hängt med otroligt länge, har misslyckats, nu vill vi verkligen hålla tummarna för denna fantastiska produktion.
Hela presskonferensen på Operan idag inleddes med en atonal trumpetfanfar av kompositören Mats Larsson Gothe, som i början av nästa år står för en ny urpremiär på sin nykomponerade opera, Löftet med text av Susanne Marko och i regi av Stefan Larsson. Den handlar om Ava, som skiljs från sin make Teo i ett koncentrationsläger och Ava söker över hela det krigshärjade och traumatiserade Europa efter sin försvunne make, Premiären sker den 27 januari på den internationella minnesdagen för Förintelsens offer.
Det talades bland annat på presskonferensen om behovet av att Operahuset ser till att hålla även frilansmarknaden bland konstnärer med jobb. Vågar vi också hoppas på att några svenska koreografer kommer att kunna få jobb med att presentera nyskapade verk om dagens angelägna ämnen. Det är hittills bara Norrdans som exempelvis har vågat presentera en balett kallad Our House is on Fire om Greta Thunbergs viktiga gärning.
Begränsad publik och att upprätthålla avstånd så långt möjligt är, verkar vara de åtgärder som görs för att förhindra fortsatt smittspridning. Inget masktvång gäller, men Operans egen personal testar sig varje dag, med så kallat Antigen snabbtest.

Se vidare https://www.operan.se/kalender/

Fler Nyheter

Annonser