Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 15 april 2024

Gemenskapen mellan Konst och kultur firas fint med Verdensballetten 2021

2021-07-17

Fakta:

Namn: Verdensballetten 2021
Ensemble: Dansere fra The Royal Ballet i London, Den Kgl. Ballet i København m.fl. Musikere: Niklas Walentin och Alexander McKenzie. Sångere: Clara Cecilie Thomsen och Jens-Christian Wandt. Konstnärlig ledare: Steven McRae. Direktör: Jens-Christian Wandt.
Plats: Sølyst, Klampenborg förort till København. Därefter turné runt i Danmark till och med 3 augusti
» https://verdensballetten.dk/

Det har varit många covid-19-utmaningar för Verdensballetten 2021 innan premiären i parken på Sølyst i Klampenborg och den fortsatta stora vida turnén runtom i ett sommarfagert Danmark. Desto mer glädjande var det att få vara med om den fina premiären den 14 juli med ett väl blandat balett-, opera- och musikprogram i det bästa tänkbara danska sommarväder.
Som alltid sedan Verdensballettens start 2008 är det Verdensballettens konstnärliga ledare, operasångaren Jens Christian Wandt, som ytterst välplanerat, elegant och humoristiskt håller ihop programmet på scenen, där han också själv bidrar med sång- och operaindslag. I år tillsammans med den härliga sopran Clara Cecilie Thomsen. Och Piet Heins Sommerens Ø var den helt rätta sången att inleda programmet med, innan solodansaren Ida Praetroius från Den Kongelige Ballet tillsammans med solodansaren Marcelino Sambé från The Royal Ballet i London charmerande och med vackra fraseringar i finaste Bournonville-stil när de dansade pas de deuxet från Blomsterfesten i Genzano.
Ida Praetorius’ lillebror, Tobias Praetorius, som är solist vid Den Kgl. Ballet, skapade förra sommaren tillsammans med kompositören och pianisten Alexander McKenzie dansfilmen Hvor landet ender. Ett solo inspelat under solopgången på Danmarks nordspets Grenen på Skagen, där två hav möts.
(vimeo.com/449545557)

Det fina expressiva solot, som i august 2020 kunde ses i scenversion på festivalen In motion på Tivoli i Köpenhamn, passade nu fint in i Verdensballetten 2021, när kvällssolens strålar lyste fint på Tobias Praetorius nakna överkropp med sina intensiva expressiva rörelser i armar och torso.
Traditionen trogen gavs även en helt ny kreation, på programmet. I år skapat af den London-baserade danska koreografen Kim Brandstrup just till syskonen Ida och Tobias Praetroius, som i Awakening till pianomusik av Philip Glass nu för första gången dansar ett pas de deux skapat specifikt för dem.
Här handlar det om syskonkärlek, när storasyster lite lätt klipper till lillebror som ligger och sover på ett bord. Lekande och lite retligt ser vi de två fortsätta med att knuffa, stödja och inspirera varandra, hitta varandra i fina lyft och hur var och en får fotfäste och hittar sin egen balans. En fin liten duo med Kim Brandstrups användning av ett bord som karakteristisk rekvista.
En höjdpunkt på programmet är Christopher Wheeldons uppfinningsrika och sensuella pas de deux från baletten After the Rain (2005) koreograferad till Arvo Pärts Spiegel im Spiegel. Detta geniala pas de deux, som i Danmark tidigare har kunnat ses på gästspel med New York City Ballet, blev nu dansat med stor skicklighet av solodansarna Laura Cuthberson och Federico Bonelli från The Royal Ballet. Och Arvo Pärts musik blev känsligt framförd av den framstående violin- och pianoduon Walentin & McKenzie, som under en rad år har varit Verdensballettens musikaliska fundament. Väldigt fint framför de två unga skickliga musikerna även Manuel Ponces Estrelitta och Brahms’ Scherzo i c-moll på programmet.
Ursprungligen skulle stjärndansarna Xander Parish och Yekaterina Chebykina från Mariinskij Balletten ha dansat på Verdensballetten. Men när Ryssland kort före premiären blev rödmarkerat i förhållande till covid-19 restriktionerna, kunde dansarna inte komma till Danmark. Med kort varsel lyckades det i sista stund att engagera Den Kongelige Ballets solist, Astrid Elbo och den före detta solodansaren Alban Lendorf till att dansa det vita svan-pas de deuxet ur Svansjön. Ett mycket lyckat inhopp.
Det var nämligen helt fantastiskt att se Astrid Elbo ta sig an rollen som den skygga, via svanen med långa vackra linjer och armrörelser, och vilken elegant partner och fint stöd hon hade i Alban Lendorf. Men det gick inte att låta bli att tänka på hur olidligt det är att den fantastiska Alban Lendorf på grund av knäskador alltför tidigt har blivit tvungen att avsluta sin karriär, både hos Den Kongelige Ballet och American Ballet Theatre.
Ännu ett klassiskt pas de deux, adagiot från Nötknäpparen – säkert dansat av Lauren Cuthbertson och Federico Bonelli i The Royal Ballets lätt bedagade kostymer – avslutade programmet, innan finalen med improviserade steg och alla på scenen till Bizets Toreadorsång ur Carmen.
Bland aftonens övriga fina operainslag var Arditis Il bacio, Puccinis Quando m’en vo och Charpentiers Depuis le jour sjunget av Clara Thomsen, som så vackert förbinder djup och höjd i rösten. Jens-Christian Wandt tog sig med bravur an Rossinis Largo al factorum, och det var showtime i I got rhytm, där den livliga Mercelino Sambé fint blandade balett och jazzdans till Gershwin-sangen.
”Det som ger en mest mening med att vara konstnär, är när alla vi skapande samarbetar på scenen,” sa bland annat den 27-åriga violinisten Niklas Walentin inför premiären på Verdensballetten. Och som vanligt bestod den av en fin mix av balett, opera och instrumentalmusik av både gammalt och nytt.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser