Förtryckets mekanismer med ironisk udd
Fakta:
Namn: Sjopalovich Resande teatersällskap,Författare: Ljubomir Simovic
Regissör: Tomas Lindström
Ensemble: Skådespelare: Ola Citron, Eva Ekengren, Åsa Forsberg, Philip Lithner, Oliver Lindman, Hanna Nygårds, Suzanne Santrac, Zeljko Santrac och Åsa Widéen, Scenografi, kostym: Annica Carlsson
Plats: Kompanihusgården bakom Teatermuseet i Malmö t o m 18/6 samt på Kulturen i Lund 22-31/7.
» https://www.teatertheatron.se
Det resande teatersällskapet kommer till en serbisk stad, Uzjice, ockuperad av tyska
trupper under andra världskriget. Besöket i staden börjar med att skådespelarna blir arresterade.
De blir förhörda av tysk militär där teaterchefen till slut kan visa upp ett intyg att de är skådespelare alltså har rätt att spela teater, trots att det är krig och att de inte är spioner.
Mot slutet av denna livfulla utomhusföreställning medan skådespelartruppen väntar
på att spela inför publik i staden, kommer en annan tysk militär in, som vill kontrollera gruppen.
Teaterchefen visar återigen upp sitt intyg – men då tar den tyske militären dokumentet, river det i bitar – och äter upp det!
Teaterchefen blir som förstenad – nu kan gruppen inte spela sin pjäs på kvällen, som planerat.
Drastisk melankoli och svart humor är typiskt i denna Teater Theatron-föreställning som gestaltar våld, krig och förtryck med satirisk vass ironi och burlesk komik – vilket passar bra i detta sammanhang – och man är aldrig så allvarlig som när man skämtar.
Det handlar om motstånd under ockupation och har haft urpremiär den 2 juli i Sverige under coronatider då teater i Sverige är i djup kris.
En mycket egensinnig, annorlunda föreställning med vardagligt tilltal och distans, som Brechts Verfremdung, teater-i-teater, visar på teaterns kraft i svåra tider.
Starka skådespelare som Ola Citron i rollen som Benknäckarn, en invånare i staden som samarbetar med de tyska ockupanterna, som blir till en tragikomisk gestalt. Det är en minnesvärd föreställning.
Fler Recensioner