Mellankrigstidens konst speglas på Göteborgs konstmuseum
Till och med 19 september 2021 visas utställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919-1939 på Göteborgs konstmuseum.
Modernismens typiska klassiker och abstraktionens självklara mästare som Picasso, Chagall, Klee, Duchamp, Leger, Mondrian – finns inte att se här, för nu är det dags att sätta fokus på den nysakliga konsten, Neue Sachlichkeit som först slog igenom i Tyskland efter första världskriget. Den vände sig mot modernismens abstraktion och återknöt istället till realismen med rötter tillbaka i renässansens konst.
Den nya utställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheten 1919-1939 är oerhört intressant med sin mix av internationell och svensk konst där, denna konstriktning i Sverige, den svenska nya sakligheten, för första gången ställs i ett internationellt sammanhang på ett svenskt museum. Svenska konstnärer som Arvid Fogstedt, Otte Sköld och Stina Forsell visas upp parallellt med internationella konstnärer som Pyke Koch och Christian Schad. Men en av de främsta nysakliga mästarna från Tyskland, Otto Dix, saknas på denna utställning. För att se hans berömda målning från 1925 av den dadistiska och expressionistiska danskonstnären Anita Berber, måste man besöka Neue Nationalgallerie i Berlin. Denna målning som har sin speciella uttrycksfulla och satiriska kraft, men den tillhör en av Neue Nationalgalleries mest ikoniska målningar och måste därför ses på plats i Berlin.
Men det är ändå en mycket omfattande utställning som Göteborgs konstmuseum erbjuder med tidsbilder från 1920-talets Europa, där den nysakliga konsten främst fick sitt fäste i Tyskland med realistiska porträtt, spännande stadsbilder med modern arkitektur, arbetsplatser och dynamiska möten mellan människor. Det handlar oftast om smala, spröda gestalter som utstrålar energi. De har målats med ett utagerande kroppsspråk i mimik, gester samt kläder och gestaltar en sammansatt tidsanda
av framtidstro efter första världskrigets fasor och dekadens. Men de handlar även om den kommande hotfulla faran, även om man hoppades på en bättre framtid. Det finns en starkt uttalad ambivalens som undertext i nysaklighetens konst med sårbara och samtidigt kraftfulla personer.
Ingela Brovik
Se vidare https://goteborgskonstmuseum.se
Fler Nyheter