Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 18 april 2024

Neumeier i symfoniska utdrag

2021-06-09

Fakta:

Namn: Beethoven-Projekt II
Koreografi: John Neumeier
Musik: Ludwig van Beethoven
Ensemble: Hamburg Ballett
Plats: Hamburgische Staatsoper där baletten ges igen 17 och 18 juni.
» https://www.hamburgballett.de/en/

Restriktioner. På Operaen i Köpenhamn har Den Kongelige Ballet nyligen dansat Neumeiers ballet Mahlers 3. Symfoni till transmitterat ljud från en studio. I Hamburg placerar Neumeier hela Philharmonisches Staatsorchester Hamburg mitt på scenen i sitt nyaste verk, Beethoven-Projekt II.

I Hamburg där den gradvisa återöppningen efter pandemin så småningom har nått kulturlivet är skillnaden på hur restriktioner tillämpas i förhållande till exempelvis balettföreställningar i de två grannländerna Danmark och Tyskland iögonfallande.
Till exempel i Den Kongelige Ballets premiär för ett par veckor sedan på John Neumeiers ballet till Mahlers 3. Symfoni. Neumeier skapade denna balett som sitt först brett anslagna symfoniska verk för sitt kompani Hamburg Ballett 1975. Det var ett ambitiöst ungdomsverk, som med hela sitt register av dansere, symfoniorkester, operasångare, operaens damkör och en gosskör slog Hamburg musikaliska publik med häpnad och inbringade honom och kompaniet stadens konstpris, Silberne Maske (Silvermasken).
På Operan lät sig däremot inte publiken imponeras. På grund av corona-restriktioner kunde bara 50 av partiturets föreskrivna 82 musiker få lov att ta plats i orkesterdiket. En sådan begränsning blev emellertid förkastad. Istället valde man att flytta Det Kongelige Kapel och sångarna till en studio flera våningar under havsytan för att istället direktsända orkestern som var glimrande dirigerad av Hossein Pishkar. Däremot bestod sången av Den Kongelige Operakors damer och Københavns Drengekor, Det Kongelige Kantori, av ljudinspelningar. Ärligt talat, för även om inspelningskvaliteten var OK och insatserna heroiska, så blev det helt enkelt inte samma slags brusande magiska ljud av vibrerande närvaro, som om det hade varit musiker i orkesterdiket och sångarna hade befunnit sig i samma rum som publiken. Sannerligen verkade det också som om dansarna saknade det där sista elektrifierande energitillskottet som skulle ha kommit från det nu helt tomma orkesterdiket.
Redan 1974 hade Neumeier själv börjat mixtra med sitt arbete med Mahlers 3. Symfoni, när han efter sin stora förebild John Crankos plötsliga död skapade den fjärde satsen som en trio för danserna, Marcia Haydée och Richard Cragun från Stuttgardt och danska Egon Madsen. I Den Kongelige Ballets uppsättning märktes något av den ursprungliga energin i denna sats. Särskilt uppvisade Wilma Giglio ett härligt, skönt och trolskt temperament, medan den mörke Ryan Tomash utstrålade elegisk ro inför Jonathan Chmelenskys statuariska maskulinitet. Dessförinnan hade den liljesmidiga Astrid Elbo trollat med sina följsamma linjeföringar, kontrasterade av Stephanie Chen Gundorphs gnistrande livsenergi. Den pyttelilla Eukene Sagues sprang snabbt över scenen i oskuldsfullt barnslig energi i rollen som den rödklädda ängeln. Annars verkade delar av framför allt manlig dans sakna gnista. Men publiken som blivit helt svulten på balett hade redan långt i förväg kastat sig över alla tillgängliga biljetter, (varannan plats gapade tom), och den var till största delen glad över det faktum att få vara med om premiären på det verk som under en lång tid hade varit inställt och på stand by sedan mars i fjol.

I Hamburg har John Neumeier och alla i hans anställda varit i konstant dialog med myndigheterna om att tänja på reglerna så mycket som möjligt för att kunna hålla sitt kompani inte bara i form, men även i gång med en kreativ process. Förutom de givna tilltagen med att ha 2×2 meter dansvinyl hemma i dansarnas bostäder, fick Neumeier redan i maj i fjol lov att hålla klasser med dansarna i små grupper fördelade på tio klasser om dagen. Repetitionsarbete i små grupper blev möjligt genom att upprätthålla avståndskraven. Endast samboende dansare fick lov att göra partnerarbete i pas de deuxer, en regel lyckligtvis nyligen hävdes och ersatt av ständiga coronatester. Neumeiers Hamburg Ballett har med andra ord, trots vissa begränsningar, inte upphört med att arbeta vidare.
Redan i september härom året kunde därför Neumeier sända en ny helaftonsbalett, Ghost Light från scenen, snart efterföljd av en nypremiär på Døden i Venedig. En reviderad utgåva av Hamlet 21 blev uppskjuten, men får nu sin premiär som upptakt till festivalen Ballett-Tage i mitten av juni. En balettfilm över En Midsommarnatsdröm har också blivit till. Den utkommer på dvd i juli. Däremot blev idén om en ny balett till Beethovens 9:e Symfoni bortplockad på grund av restriktioner i förhållande till det mycket stora antalet medverkande, och att kompromissa med det konstnärliga uttrycket var inte någon möjlighet varken för Neumeier eller chefsdirigenten Kent Nagano.
I stället för det maximala uttrycket i Beethovens 9 Symfoni, som skulle ha varit det absoluta firandet av Beethovens 250-års födelsedag, sadlade Neumeier resolut om inför det möjligas ramar – och de ramarna är onekligen vidare än i Köpenhamn. Neumeier bestämde sig för att göra en andra version av sin succé och helaftonsbalett Beethoven-Projekt från 2018. Musiken till Beethoven-Projekt II består överdådigt av både kammarmusik, Sonate for Klaver og Violin Nr.7 i c-mol, utdrag från oratoriet Kristus på Oljeberget, Waldstein-Sonaten och hela Beethovens 7:e Symfoni, som har kallats för Beethovens mest dansanta symfoni. Musikerna är som balettens inspirationskälla placerad på själva scenen! Främst kammarmusikerna och därefter hela Philharmonisches Staatsorchester Hamburg med chefdirigenten Kent Nagano som den dynamiska spjutspetsen.
I inledningsscenen bjuds de två kammarmusikerna, försteviolinisten Anton Barachovsky och den sublima Beethoven-tolkaren pianisten Mari Kodama och världstenoren Klaus Florian Vogt välkommen in på scenen och till sidan, medan de ackompanjeras av av publikens spontana applåder. Som i det första så kallade Beethoven-Projekt är den lilla och karismatiska dansaren Aleix Martinez i rollen som Beethoven ända från starten i närkontakt med flygeln och han hemsöks av sin musa, den undersköna Hélène Bouchet, som bekransar honom och får honom att brinna för musiken. Han befinner sig mitt i livet med en lyckad karriär men han har en allt stigande tinnitus, som blir början till hans totala dövhet och plågsamma öde. Med Klaus Florian Vogts klara stämma lyfts det smärtfyllda recitativet ”Jehova, du, mein Vater” som i bön mot himlen, medan den svårt plågade Aleix Martinez på gränsen till självmord tar ett annorlunda och förtvivlat livtag på Jacopo Bellussi som sitt spirituella, himmelska alter ego.
Det är tydligt att Neumeier nära identifierar sig med Beethovens konstnärliga utveckling, hans rasande skaparkraft och obändiga vilja till att övervinna motstånd och sitt tragiska handikapp. Fysiskt gestaltar Aleix Martinez dansarens kamp för att bemästra sitt instrument, kroppen. I sin vilda desperation, skadar han sig när benen inte längre vill bära honom, och när ryggen och hjärtat inte längre orkar mer. Men även lyckoruset, som bubblar upp när nya vägar leder till nya steg, nya dansformer, som slutligen flyger över scenen till Beethovens 7:e Symfonis ständigt skiftande rytmer. Madoka Sugai är som en virvelvind i Alexandr Trusch’ förälskade jakt efter den flygande flickan, och Ida-Sofia Stempelmann och Atte Kilpinen niger ungdomligt av livs- och dansglädje, som avslutas med en euforisk apoteos av sprudlande ringdans runtom hela scenen och in bland hela symfoniorkestern.
Hamburgpubliken gick igång med stormande av bravo-rop! även om avståndskraven i salongen är med stränga i där än i Köpenhamn (i Köpenhamn en plats mellan varje åskådare, men i Hamburg två platser och dessutom är varannan rad helt tom.), men jublet från salongen formligen dånade ut mot konstnärerna på scenen. Det var en uppenbarligen starkt berörd John Neumeier, som tog emot det stormande bifallet tillsammans med hela gruppen. Bravo!

Majbrit Hjelmsbo

Fler Recensioner

Annonser