Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 15 april 2024

Förvirrade får och andra fjolliga bortklippta bitar

2021-06-08

Fakta:

Namn: Two lions and a castle
Koreografi: Roy Assaf tillsammans med dansarna, Scenografi: Raphael Frisenvænge Solholm och Roy Assaf
Musik: Mikkel Larsen med flere
Ensemble: Dansk Danseteater, Ljusdesign: Raphael Frisenvænge Solholm Scenografi: Raphael Frisenvænge Solholm och Roy Assaf Kostumedesign: Maria Ibsen og Roy Assaf
Plats: Takkelloftet, Operaen, København.
» https://kglteater.dk/#

Som konstnär vill man naturligtvis alltid bli bättre och bättre och gärna överträffa sig själv. Ibland lyckas det och ibland inte. Vad är receptet på en succé? Hur skapas en storslagen show som tar publiken med storm? Det är utgångspunkten för den israeliska koreografen Roy Assaf i hans föreställning Two lions and a castle för Dansk Danseteater.
Dansarna gör sina entréer genom ett glittrande gulddraperi, den ena knasigare och mer överdriven än den andra. Det är som om stora världsstjärnor har kommit till stan. Dansaren Edward Edward berättar för publiken at vi först ska få se det som är bortsorterat ur arbetsprocessen, fram till den perfekta showen. Därför finns det i den närmaste ingen musik i föreställningen, bara satirisk text och dansarnas egen sång.
Vi ser dansarna agera fjantigt i en rad tossiga och humoristiska scenerier, alltifrån en flock bräkande får och skällande hundar till ett par infernaliska självplågare och ett par unga tuppar som sexigt roterar höfterna och flörtat vilt med publiken. Vi får också höra filosofiska och politiska kamprop inklusive den danska nationalsången med en ny text. Den ena mer absurda tablån följer på den andra och man blir verkligen väl underhållen med de många knasiga idéerna och naturligtvis vet vi väl att det är de bortvalda bitarna som utgör själva föreställningen med den intetsägande knasiga titeln Two lions and a castle. Ett namn som koreografen hittade på, innan verket var färdigt, för att marknadsavdelningen led brist på en titel i sitt ursprungliga PR-material.
Roy Assaf arbetar intuitivt, det betyder, att hans verk blir till i samspelet med dansarna, därför är det också äldre danska sånger med i verket, däribland en gammal burlesk folksång, Kongens datter /Udenfor slottets porte. Sången, som dansarna själva sjunger är vågad för att verserna antyder ett obscent rim, som i sista ögonblicket blir utbytt mot ett sannolikt ord. Denna sångtext kombinerad med dansarnas allvarliga och högstämda dans är mycket skrattretande. Humorn går igen i de många barokka tablåerna, men plötsligt kan humorn förvandlas till något allvarligt. När performerna kommer in på scenen med en blomsterbuketter i händerna och en efter en dansar fjolliga solon eller duetter och slutligen lägger ifrån sig blommorna på ett och samma ställe så att stället blir till en minnesplats för en likviderad eller trafikskadad person. Plötsligt har den glada och festliga blomsterparaden blivit till en allvarlig och trist händelse. Eller när dansarna agerar sjöjungfrur och ska posera från sin bästa sida inför turisternas kameror, så är det till att börja med hysteriskt kul. Men när stämman, som beordrar “pose”, blir mer och mer kommenderande och diktatorisk så blir inte längre de tossiga och bisarra poseringarna inte länge så skojiga att se. Det är danssatir, som snabbt går från den ena ytterligheten till den andra. Two lions and a castle är lättsam och underhållande som en parkteaterrevy, men lämnar inga djupare intryck.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser