Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 16 juni 2021

Sinnlig dansteater för de minsta

2021-05-30

Fakta:

Namn: Stop op, hop respektive Ocean
Koreografi: Tali Rázga respektive My Grönholt
Musik: Rumpistol respektive Kompositör: Erik Christoffersen & Ljusdesigner Sonja Lea. MYKA.
» https://www.cphstage.dk

Nästan allt har runda former i Gazarts fina lilla föreställning Stop op, hop. En föreställning utan ord om tyngdkraft för de 0-4 åriga, där det är de rent sinnliga upplevelserna som står i fokus istället för berättandet av en historia.
Här är det både stora och små bollar, som kan studsa och falla på golvet eller användas till att jonglera med. Själva scengolvet i den cirkusinspirerande föreställningen är också cirkelrunt, och här sitter den charmerande dansaren Tomomi Yamauchi i sin stora blåglänsande bollformade kostym och får från allra första början ögonkontakt med alla åskådare. Vid sin sida har hon jonglören Villads Bugge Bang, som sitter och balanserar på en stor hoppboll i sina orangea kläder inklusive hög hatt. Han fångar snabbt in barnens uppmärksamhet genom att blåsa upp ballonger och släppa ut luften ur dem igen.
Som en höna, som lägger ägg, trillar det fram massor med bollar under Tomomi Yamauchis härliga kostym att tumla runt i, och barnen kluckar av skratt när hon själv hoppar upp som en boll eller blir vimmelkantig av att bli dras runt i cirkusmanegen av sin partner. Lustigt trillar de båda bollarna på rygg och låter bollar rulla längs armarna – det är effektfullt, också när de sitter tillsammans och blir till en hybrid med hans långa ben och hennes graciösa balettarmar.
Några blå ballonger i snören tycks trotsa tyngdkraften. Det är en höjdpunkt och ren magi, när ballongerna i en rytmisk sekvens med bollspel lustigt börjar röra sig upp och ner, just som en lek med och mot tyngdkraften.
Rumpistol har gjort den väl samstämda både mjuka, poetiska och cirkusinspirerade musiken till Stop op, hop, som är den första föreställningen, som Gazart med koreografen Tali Razga i spetsen presenterar i den gamla Sjælør Kirke i Köpenhamn SV. En rad lokala aktörer arbetar just nu med att bygga om den före detta kyrkan till ett permanent kulturhus för barn och unga med fokus på rörelse.

I Teater Får302s lilla intima lokal i en gammal lägenhet i Nyhavn i hjärtat av Köpenhamn presenterar koreografen My Grönholdt och hennes kompani MYKA den nya kombinerade dansföreställningen och installationen Ocean. Målgruppen här är bebisar på 3-7 månader, deras föräldrar och gravida.
På samma vis som i Stop op, hop är den knappt 40 minuter långa ordlösa Ocean först och främst en sinnlig upplevelse för de små och stora. Men samtidigt ger Ocean stoff till eftertanke hos de vuxna om havet och allt det plast, som hotar oceanernas ekosystem och de allra minstas framtid.
Det är fascinerande att komma in i rummets rogivande, undervattensuniversum, som scenograferna Baum & Leahy tillsammans med Emilie Alstrup har skapat med sin installation av textil- och plastmaterial, som liknar, sjögräs, maneter och fisk-skelett. Men man ser också havets plastföroreningar och kanske smältande isklumpar i den associativa rummet.
Erik Christoffersens ljudlandskap med böljskvalp, orgelljud och mjuka rytmer bidrar i hög grad till rummets lugna stämning. Det gäller också för de två dansarna, Julie Rasmussen och Vincent Jonsson, när de dyker upp på det spegelblanka golvet iförda bläckfiskliknande kostymer som också kan vara en blandning av fiskvarelser och sjöanemoner eller så är de täckta av optiska fibrer som om de vore mängder av tång och sjögräs. Dessa olika havsväsen gör oss mer nyfikna än skrämmande.
Lugnt och stilla gör dansarna böljande rörelser, kramar varandra och skapar omväxlande kontakt med de små åskådarna som sitter hos sina vuxna runt omkring i rummet.
Både kostymer och scenografi av optiska fibrer och självlysande plast ger starka associationer till Ingrid Kristensens dansteater med fantasifulla ljuskostymer och hendes forskningsprojekt Sans og Dans. Flera scenbilder i Ocean sänder också tankarna till tjeckisk svart teater och ljusdesignern Sonja Lea är en viktig medskapare av den fina scenografin.
En viktig pointe i Ocean är, att scenografi och kostymer så vitt möjligt det har varit, antingen är skapade av återanvända eller återanvändningsbara biologiskt inaktiva eller biologiskt nedbrytningsbara material. Som Baum & Leahy säger i sitt i pressematerialde:
”Vi inspireras av det det hoppfulla som finns i Ocean och vill att scenografin kombinerar hållbara material och produktionsmetoder- och teknologier med drömmen om den gröna framtiden, som utvecklas ur de möjligheter som redan idag är latenta.”
Ocean är en förtrollande undervattensresa, som imponerar genom att kommunicera på flera plan och med både små och stora.

Namn: ”Stop op, hop”. Koreografi: Tali Rázga tillsammans med de medverkande. Medverkande: Tomomi Yamauchi och Villads Bugge Bang. Kompositör: Rumpistol. Scenografi: Gøje Rostrup. Gazart. Plats: Sjælør Kirke, København SV.

Namn: ”Ocean”. Koreografi: My Grönholt tillsammans med de medverkande Dansare: Julie Rasmussen och Vincent Jonsson. Scenografi och kostymer: Baum & Leahy i samarbete med Emilie Alstrup. Kompositör: Erik Christoffersen. Ljusdesign: Sonja Lea. MYKA. Plats: Får302, København K. Ocean spelas på Cphstake.dk till och med 6 juni.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser