Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 23 oktober 2024

Performance från ett underjordiskt garage i Berlin kan ses den 2 maj kl 14 i en gratis streaming

2021-04-29

Danstidningens medarbetare Sally von Rosen rapporterar om konstprojektet Ring of Succession i Berlin som kunde äga rum trots allmänt rådande restriktioner. Vissa aktiviteter kan tillåtas under sträng provtagninskontroll. Här är Sallys rapport från konstprojektet, när det filmades och kommer att vara tillgängligt på nätet den 2 maj kl 14.

Ring of Succession

Den 19e April i Berlin, framträdde jag med Elli Brandauer i ett stort underjordiskt garage i Schöneberg, ett område jag knappt har varit i sedan pandemin bröt ut. Jag och mina vänner brukade åka till det området för att gå till en särskild konst-bar, som heter TV-bar. När jag var på väg till konsthallen Kunstraum Potsdamer Strasse, där performancet skulle äga rum, cyklade jag upp för den långa och breda gatan, och kände någon slags tomhet. Det är svårt idag att föreställa sig en tid då det var normalt att gå till en bar, dricka ett glas prosecco, och träffa nya och gamla vänner. Det var flera månader sedan jag gick till en bar eller åt på en restaurang nu, och dansa på en klubb ännu längre sedan. På den här gatan brukade det finnas ett bra utbud på gallerier, dekadenta barer, strippklubbar, sexlekssaks-butiker, och Wintergarten (en klassisk ’varité’-klubb, där taxin kan köra in på en liten infart precis framför porten och ingången har på vardera sida de där röda sammets-repen). När väl pandemin är över lär nog de flesta spännande lokalerna vara nedstängda för gott.

Det var en kittlande känsla att jag och performance-partner Elli fick inbjudan till att skapa ett performance där, och i den här tiden. Jag och Elli utgör duon Niat Nouf, ordet är inspirerat från hur ”fountain” är (ungefär) stavat baklänges. En baklänges-fontän är svårt att beskrivas i en stilla bild, och för att förklara företeelsen måste en nästan inkludera en rörelse – precis som jag tänker kring performance. Att visualisera en fontän som sväljer eller suger in vatten istället för att rinna, spruta, porla eller kaskadspy, påminner mig om att göra de där Covid-19-snabb-testen på en själv. Att stoppa in, gräva, och snurra runt en lång tops-pinne, ända in i bihålorna är en riktigt obehaglig känsla. Min kroppsliga reaktion blir oftast rinnig näsa och tårfyllda ögon.

Jag var negativ som tur var, annars hade vi inte kunnat spela in performancet den här dagen. För att kunna gå ner i galleri-utrymmet behövde vi alla ta ett sådant snabb-test för att säkerställa att vi inte hade Covid-19. Jag och min partner Elli, Justin Polera som bjudit in oss att göra performance, samt de två filmarna (Augustin Farias och Dmytro Zubyskyi). Justin har ett galleri på samma gata som heter Xhua International, och tidigare var kan curator och direktör på ett annat galleri längre ner på gatan (PS120). Justin har anordnat utställningen ’The Performing Object’, vilket inkluderar flera olika performance-verk. Detta är gjort i anknytning Gallery Weekened i Berlin, och i det här sammanhanget visar vi det nyproducerade verket Ring of Succession.

Det började med att jag stod i ett mörkt avlägset hörn i garaget, därifrån skulle vi börja gå, Elli har precis gått och filmarna ska följa oss. Jag kommer runt hörnet, håller blicken högt och tittar inte in i kameran, jag följer parkerings-linjerna i cirka 50 meter, sedan runt ett hörn och ner för en svag backe. Vid den andra svängen stannar jag till i öppningen. Rummet är tomt förutom vår ’scen’, och våra filmare med deras kameror. Det är underligt att framträda som om vi hade publik, men vår publik kommer inte få se något förrän två veckor, då videon ska livestreamas.

Scenen är uppbyggd av en 8 kvm stor fyrkant, som är inhägnad med sammets-rep som vi fick låna från Wintergarten (de jag nämnde tidigare). De har guldiga ben som lyser i kontrast med den klarröda färgen. Sådana rep finns inte bara utanför teatrar, men vid olika VIP-entréer, klubbar, runt konstverk och i Berlin ser vi dem även utanför hårsalonger för män mitt i Neukölln. Fyrkanten är byggd för att påminna om en boxningsring, därför kallar vi vår inhängnad för ring också. Utanför ringen har vi placerat olika verktyg/hjälpmedel: en fläkt, en synthesizer med mikrofon, flera högtalare, 2 hammare, 2 dammvippor, en ansikts-por-rensare (typ liten dammsugare för att ta bort pormaskar), och ett fat med apelsinklyftor (på fatet står det Guten Appetit). Inuti ringen, i mitten av den, är ett vitt podium i storlek 80x35x35 cm, med en skulptur på. Skulpturen är byggd av porslinstallrikar staplade på varandra och ihopsatta med lera, överst står en vas med rosa och vita liljor, men de har inte slagit ut än. Hela uppenbarelsen är synliggjord med hjälp av 3 starka byggarbetslampor.

Jag stod bara stilla en kort stund i öppningen, men under min gång mot ringen var det som om jag vandrade mot en ’fight’, och en del av min klädsel var röda boxningshandskar vilket gjorde det ännu tydligare. Jag bar även en lång klänning med släp gjord av tyll, och Elli bar en liknande utstyrsel. Jag hade sytt dem särskilt för det här verket.

Skulpturen vi hade skapat var gjord för att förstöras, och vi slog ner den med ett stort gemensamt slag. I den förstörelsen som påtvingats, befinner vi oss i en historia där händelseförloppet har en speciell ordningsföljd. I ett narrativ av metaforer berättar vi ett händelseförlopp av en relation till någon, något, eller vårt samtida livstillstånd, men vi börjar med slutet.

Manus (cirka 20 min med den musiksom hörs i bakgrunden och är komponerad av Elli):
0. (Elli & Sally) Gå medan kjolen släpar i marken. (E) Gå in först och smek synthesizern, ta några toner. (S) kom in, gå fram till fläkten och möt den försiktigt men medvetet.
1. Bryt in i ringen från varsitt håll, kryp på marken, och cirkulera 2 gånger runt skulpturen för att sedan stanna i varsitt hörn. Forma en trekant med skulpturen, som om den sista entiteten i en triangel. Ta på solglasögonen.
2. Slå ner skulpturen, slå samtidigt från varsitt håll.
3. Kryp ut ur ringen, (E) gå tillbaka till synthesizern för att spela en melodi, (S) interagera med fläkten en gång till.
4. Kryp tillbaka in i ringen och försök sätta ihop bitarna en gång till.
5. Upptäck att det inte går att sätta ihop dom, gör därför sönder dom mer istället, använd varsin hammare.
6. Släpp verktygen och sjunk ner i en uppgiven posering, rörelserna är långsamma, som om uppgivelsen är en dans.
7. Ta upp tallriken med apelsinklyftor, och sätt en klyfta i munnen på varandra. De är nu en boxares munskydd. Spotta ur när fruktjuicen är utsugen.
8. (E) gå och interagera med fläkten, (S) använd por-rengöraren. De olika slags vindmaskinerna är varandras ”motpoler” då den ena suger in och den andra blåser ut.
9. Gå till de splittrade tallrikarna och vänd på de större tallriksbitarna.
10. Upptäck podiet igen, krama det, smek det, kyss det, och slicka på det. Närma det från olika sidor. Håll det nära kroppen.
11. Sträck en arm bakåt och plocka upp var sin tallriksbit, lyft biten med rakt sträckta armar upp långsamt. Möt den andre personens bit över podiet, försök passa ihop dom och sedan långsamt, medan de fortfarande rör vid varandra, placera dem tillsammans på podiet.
12. (E) Spela låten Fountain cries av Elli Brandauer på syntheziern, (S) stanna kvar vid podiet och porslins-splittret, rör vid det medan musiken spelas.
13. När musiken är över möt varandra vid sop-skyfflarna, börja soppa ihop en del av porslins-splittret och placera det som blir ihopsamlat i olika högar.
14. Möt varandras blickar efter en stund av sopande, känn lättnad, stå upp och ta varandras händer.
15. Gå mot ett hörn, öppna ringen, gå den här gången ut rakryggad, hand i hand. Försvinn ut ur rummet.

Att i den här tiden att få skapa och framträda, även om det är ’utan publik’, kändes otroligt viktigt. Att vara i lockdown, i rädsla, för att nästan allt vi vill göra är olagligt – till och med träffa vänner och familj, är nästan ofattbart. Jag började till och med undra hur det brukade vara, om det alltid varit olagligt att umgås i stor grupp. Det fick mig att tänka på tänka på hur det i Sverige inte var så längesen som det var olagligt att dansa på offentlig plats (utan tillstånd). På något sätt är väl alla förändringar vi nu erfarit världsliga priviligierade problem, men det går inte att förneka hur fruktansvärt närvarande de hur som helst är. Performancet ’Ring of Succession’ är något som fått hända trots alla restriktioner och blev visad som en dokumentation/performance-video, via livestream, den 2e Maj kl 14.

Sally von Rosen

Bilder: Skärmavbilder från performance-videon, filmad av Augustin Farias (2021).

Länkar:

Till utställningen, där performancet går live 2 ma kl 14: www.youtube.com/watch?v=SGxz8o7fRmc&feature=youtu.be

KUNSTRAUM digital på Instagram: www.instagram.com/kunstraumdigital/

Facebook-event: (2) PARKEN IST BEWEGUNG | Facebook

Fler Nyheter

Annonser