Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 15 april 2024

Ord och rörelser som dans i nuet

2021-04-28

Fakta:

Namn: A Study of choises. A Choreographic manuscript
Koreografi: Koreografi och idé: Linda Wardal
Musik: Musik/ljud och koreografi: Gustav Lejelind
Ensemble: Dansare: Claudia Svensson, Jonne Covers, Lovisa Abrahamsson
Plats: 3:e våningen, Göteborg
» http://www.3vaningen.se

Dansen är nuets konstform. Idag avfilmas mycket, men det blir inte samma sak – det har pandemiåret verkligen lärt oss. När rörelsen stillnar är den borta. Kvar blir åskådarens och utövarens intryck och minnen. Dansare får ofta frågor om hur de kan komma ihåg alla rörelser de gör under en förställning. Svaret är att dansens minne sitter i kroppen. Många och långa timmar av träning och repetitioner etsar fast koreografin i muskler och sinne.
I en tid när vi knappast kan planera något alls utmanar koreografen Linda Wardal och musikern Gustav Lejelind dansens nu ytterligare. A Study of choises. A Choreographic manuscript är en form av direktdans där dansarna utsätts för ett manuskript, det vill säga instruktioner till rörelser. Först när de tar plats på scen får dansarna veta vad de ska göra. I varje stund. Och varje kväll som föreställningen ges på 3:e våningen medverkar tre nya, lokala dansare.
Manuskriptet, som framförs på engelska av koreografens inspelade röst, laborerar med en spänning mellan mycket precisa instruktioner och att ge dansarna full frihet.
Scenen är indelad i tre korridorer, en var åt Claudia Svensson, Jonne Covers och Lovisa Abrahamsson. Vid kanten sitter Linda Wardal och Gustav Lejelind. Genom att exponera nuet vill de lyfta de val som ligger bakom alla rörelser. I ett dialogparti vidgar de tanken och talar om existentialismen, om hur vi alla förhåller oss till livets många val.
Lejelinds elektroniska musik börjar i rytmiska knackningar och övergår med bestämt anslagna strängar till en tätare väv som omsluter manuskriptet och den dans det föder fram.
Inledningsvis är instruktionerna enkla. Rörelserna blir därefter, men variationen är ändå tydlig. Vi ser tre olika val av tolkning och tre olika konstnärer med skilda temperament. Somligt upprepas. Lite enkelt och pedagogiskt, som en vänlig improvisationslektion. Mest spännande är att försöka urskilja var dansen föds, alltså var enstaka fragment av rörelse övergår i någon form av flöde när instruktionerna kompliceras. Dansarna får skapa egna rum – med tejp på golvet. Rörelserna får riktningar och relationer. Även till publiken.
Precis som titeln antyder är alltsammans en studie. Inte särskilt djuplodande, men en process utan prestationspress. Uppmuntran är återkommande och inbegriper åskådarna. I ett perspektivbyte erbjuds vi, alla åtta, att följa manuskriptet.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser