Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 18 april 2024

Unika föreställningar för enstaka åskådare

2021-03-22

Fakta:

Namn: One on one
Musik: Carl Nielsen, Gustaf Mahler, Charlie Chaplin, Claude Debussy
Ensemble: Koncept, koreografi och dans: Benjamin Behrends, Micol Mantini, Anna Ozerskaia och Zachary Enquist, Åskådare: Boel Lundgren, Alireza Pouyanmehr, Hans-Eric Christenson, Hanna Lundell-Pivodic
Plats: Göteborgsoperan, gofilm.se
» https://www.opera.se/forestallningar/one-on-one/

Scenkonsten och publiken längtar efter varandra. Ett direkt exempel på vad det är vi saknar ger Göteborgsoperans danskompani i vårens digitala projekt One on one.
31 dansare har förberett en liten koreografi, i vissa fall mer en performance, som framförs en enda gång för en enda åskådare. Exklusivt så det förslår, men lugn, alltsammans filmas och presenteras i portioner digitalt på operans kanal gofilm.se. Alla som vill kan se.
Och jag säger bara, gör det! De första fyra delarna släpptes i fredags. Programmet är bara en kvart långt, men vilken pärla.
One on one betyder ungefär på tu man hand, eller öga mot öga. Projektet tar fasta på det som är scenkonstens essens, människors möte i samma rum med ett konstnärligt uttryck som brygga emellan. Här reducerat och koncentrerat. Åskådaren är lika viktig som dansaren, därför filmas båda. Miljön är en svart studio med strålkastare.
Styckenas titlar är helt enkelt förnamnen på dansaren och åskådaren. ”Ben och Boel” inleder Benjamin Behrends genom att intervjua Boel Lundgren. Han frågar om känslor och skriver nyckelord ur svaren på sin kropp. Sen gör han dans av känslorna och vi ser dem vackert återspeglas i Boel Lundgrens blick.
Micol Mantini dansar kraftfullt till Gustaf Mahlers femte symfoni framför ögonen på Alireza Pouyanmehr innan hon sätter sig på en stol framför honom och läser en dikt på italienska. Ett möte i dans och dikt med stark förtätning.
Full av frustrerat liv, med direkt anknytning till den situation vi lever i, dansar Anna Ozerskaia för Hans-Eric Christenson. Hon visar och berättar humoristiskt, både med ord och kroppens sagolika förmåga, om leda och lycka. Landningen till Charlie Chaplins Smile gillas särskilt av Christenson, som önskar att flera att fått vara med och se.
Med ett lekfullt reptrick avslutar Zachary Enquist kvartetten. Hanna Lundell-Pivodic får hålla i enda änden och plötsligt blir repet både kontaktledning och avståndshållare.
Allt i One on one sker med covidsäkra avvägningar, men med flera kameror och bildproducentens Hanna Östergrens känsliga klippning, kommer vi både dansen och åskådarna riktigt nära. De senare får också kort reflektera över vad de är med om.
Förutom det konstnärliga utbytet är experimentet ”One on one” ett utmärkt sätt att introducera danskonst för ny publik. Här finns inget svårt eller konstigt, allt handlar om att våga mötas. Och än finns tid att anmäla sig som åskådare till kommande delar.

One on one spelas fram till 2 april.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser