Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 30 juli 2021

Ett 10-tal stora teatrar under ockupation runtom i Frankrike med krav på att återigen få släppa in publiken

2021-03-15

Sedan i början av mars har flera franska teatrar som Odeon och och Théâtre de la Colline i Paris och Théâtre national de Strasbourg ockuperats studenter och verksamma inom scenkonsterna. Och teater ockupationerna sprider sig över landet.
Fredagen den 12 mars står att läsa i dagstidningen La voix du nord (Nordens röst) att Théâtre du Nord i Lille har ockuperats av ett 20 tal professionella inom scenkonsterna som skapat ett ”collectif de lutte” (ett kämpande kollektiv) och enligt en av medlemmarna som var medlem i fackföreningen SFA-SGT som är den franska fackföreningen för scenkonstnärer, kunde ockupationen förväntas pågå länge.
Kravet är att teatrarna ska få lov att öppnas igen. Efter ett års nedstängning är det kris framför allt inom den stora gruppen av frilansare inom scenkonsterna så kallade intermittants du spectacle. Visserligen har ett så kallat année blanche (vitt år), introducerats, som varar fram till 31 augusti i år. Det innebär att det antal arbetsdagar som normalt måste ha fullgjorts under ett år för att ha fortsatt rätt till arbetslöshetsunderstöd, inte längre krävs.
I ett reportage i dagstidningen Liberation den 6 mars beskrivs stämningen på Theatre l’Odeon, där ”arbetslösheten och den offrade kulturen har intagit platsen” med banderoller på fasaden och sovsäckar i foajén. Bland aktivisterna intervjuas en 71-årig trombonist i musikerfacket som var med om att ockupera Odeonteatern redan 1992, när scenkonsternas frilansare stred för att få bättre fackliga villkor. Långt tidigare ockuperades Odeon under studentupproret 1968, den gången pågick intensiva debatter där den dåvarande konstnärliga ledaren Jean-Louis Barrault deltog.
Hittills verkar makten sakna argument och medel att stilla de upprörda känslorna, Liberation frågar sig vad som fick bägaren att rinna över? Kanske när den förväntade nyöppningen av teatrarna skulle ha kommit den 15 december? Precis som många inom kultursfären hos oss pekar på inkonsekvens och orättvisor, som att folk tillåts trängas i köpcentrum, men inte på teatrar, jämför man i Frankrike med de små trånga konstgallerier som tillåts vara öppna, av den enkla anledningen att det finns något till försäljning där. De stora statliga museerna med sina enorma ytor, eller teatrar där det är möjligt att organisera situationen på ett betydligt säkrare sätt än bland de spontana folksamlingarna i affärer, ska däremot hållas stängda.
Den franska regeringen har under ett möte i torsdags mellan premiärminister Jean Castex, och kulturminister Roselyne Bachelot med CGT Spectacle (En av fackföreningarna för scenkonstnärer) utlovats ytterligare stöd på 20-30 miljoner euro för att kompensera för den svåra situation som råder, speciellt för frilansare som behöver ha hjälp när det gäller sjukpenning eller moderskapspenning, men CGT Spectacle avfärdar åtgärderna som ynka allmosor och resultatet av detta är fortsatt ockupationen av teatrarna.
De för närvarande ockuperade teatrarna är förutom redan nämnda Odeon, Scène national de Châteaurouge, Théâtre Graslin de Nantes, Théâtre Saragosse de Pau, Centre dramatique national de Besançon, Scène nationale de Niort, La salle de concert le Fil à Saint-Etienne samt Théâtre national de Strasbourg och Théâtre de la Colline i Paris där de två sistnämnda enbart är ockuperade av studenter från scenkonstutbildningar.
Det osäkert om ockupationen också omfattar la Comédie-Française, som tidigare år varit ockuperad under politiska manifestationer, men de båda operabyggnaderna är i varje fall inte involverade.

Se bland annat lemonde.fr/culture/article/2021/03/11/covid-19-le-gouvernement-annonce-de-nouvelles-mesures-pour-l-emploi-dans-la-culture_6072766_3246.html

Fler Nyheter

Annonser