Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 02 mars 2021

Drastiskt poetisk aktivism för nödvändiga rättigheter

2021-01-24

Fakta:

Namn: The Rights of Spring, premiär på Dansstationen i Malmö streamas en vecka från 21 jan-28 jan.
Koreografi: Khamlane Halsackda, Maria Stamenkovic Herranz
Författare: Text: Khamlane Halsackda i samarbete med dansarna och Scott Grabell
Filmare: Tv-graphics: Stefan Stanisic
Musik: Kent Olofsson Kostym: Petra Hjortsberg
Ensemble: Dansare: Daniel Jeremiah Persson, Camille Marchadour, Raymond Roa,
Plats: Dansstationen, Malmö
» http://dansstationen.nu/en/21-22-jan-the-rights-of-spring-khamlane-halsackda/

Titlarna på de två dansteaterverken uttalas likadant, trots att de stavas olika och (givetvis) har olika innebörd. Ryska balettens The rite of Spring från 1913 med musik av Igor Stravinskij med sin brutalt motoriska rytm har inspirerat Khamlane Halsackdas koreografi i The Rights of Spring, som hade premiär 21 januari 2021 på Dansstationen i Malmö,
Våroffer är titeln på Ryska Balettens och Stravinskijs verk, Vår-rättigheter, översättning av det nya verket kan ses som en parafras på den legendariska balettföreställningen, en lek med ord, att inspireras att föra danshistorien vidare, som utforskar genusfrågor på eget sätt.
The Rights of Spring konfronterar patriarkala strukturer med dragshow som speglar 2000-talets tidsanda av splittring, stress, ambivalens, digitalt brus, kanske inte ta livet på allvar, samtidigt som man tar sig själv/sin identitet på största allvar. Två dansare i glittriga aftonklänningar tar plats på scenen med dragshow i olika former, strax den tredje, Kitty Sparkle, med medveten provokation, som att dra ut innehållet i bh:n, plastbitar och kasta dem på scen med emfas, sårig, trasig koreografi som berör, mellan det drastiska och det poetiska. Dansaren Daniel Jeremiah Persson gör rollen som Kitty Sparkle kraftfullt,
med ett register av olika slags typer av manligt, kvinnligt och något tredje/hen, utagerande stereotyper som skapar nya perspektiv på genus, mellan offer och självständighet. Divan Kitty varierar mellan ljus och mörker medan de två andra dansarna blir till aktiv publik i fluffig päls.
Senare sträcks en arm ut från den fördragna ridån i bakgrunden, armen rör sig i takt med en sagoaktig berättelse som voice-over, snart tre armar som rör sig kraftfullt medan åtta par högklackade skor ställs ut på rad. Strax skiftar Kitty kläder från magnifik diva till mörka kläder, byter röstläge i sina monologer, samlar ihop det stora plastskynke som täckt scengolvet, som blir ett slags ”fågelbo” runt hennes fötter
inför det mörka tonen i senare delen (som liknar Våroffer). En mix av poetisk stillhet och utlevelse, kärlekssånger och rytmisk musik i denna mycket speciella föreställning – på spaning efter identitet på flykt och på språng.

livestream fram till 2/2 från Palladium via länk: vimeo.com/user8578892

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser