Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Melankoli, återförening, elegans och råstyrka

2020-11-14

Fakta:

Namn: Dans2Go med verken ”Allerede nat” av Sebastian Kloborg, ”Persistent Persuasion” av John Neumeier, ”Zakouski” av Peter Martins och Uprising” av Hofesh Shechter
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Köpenhamn
» https://kglteater.dk

Den Kongelige Ballets nu tio år gamla koncept Dans2Go, som med ett blandat program försöker sig på att visa den spännvidd, som dans kan ha, är nu efter ett års frånvaro tillbaka på repertoaren. Som vanligt i Dans2Go, som vänder sig till den nya balettpubliken och kan upplevas till ett fördelaktigt biljettpris, får alla verk ett par ord med på vägen i små filminslag med några av dansarna.
Den 34-åriga Sebastian Kloborg, som 31 oktober mottog Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris på 100.000 danske kronor för sina nyskapande koreografier och förmåga att väva in en historia om mänskliga öden i dansens abstrakta uttrycksform, hade skapat kvällens inledande verk Allerede nat. Ett personligt, stämningsfullt och vemodigt verk, där Kloborg – inspirerad av både författaren Herman Bangs tysta universum och ett samtal med sin egen morfar – berättar historien om att sitta vid livets slut och tänka över de drömmar och lockelser, man inte vågade ge sig hän, mens tid var.
Poul-Erik Hesselkilde uppfyller väl sin roll som den gamla kontrollerade mannen i soffan, och Esther Lee Wilkinson är strålande som hans åldrande eller kanske redan avlidna hustru, som tassar omkring så mjukt kring soffan och dessutom sjunger Moondogs melankoliska sång High on a rocky ledge.
Runt omkring det äldre paret, som aldrig rigtigt får kontakt med varandra, får vi uppleva nio kvinnliga och sex manliga dansare i både grupper och par, som utvecklar de välkoreograferade och sensuella stegen till Moondogs jazziga musik, som framförs live på scenen i arrangemang för en jazzkvartett. Det är fina expressiva duon med bland annat Alexander Bozinoff och Lena Maria Gruber samt Amy Watson och Mathieu Rouaux i de olika scener, som återspeglar förgången tid och drömmar. Blandt gruppen av svartklädda djuriska och sensuella väsen framstår Astrid Elbo och Stephanie Chen Gundorph extra skarpt.
Ett par sekvenser är lite för långa, men Allerede nat är ett stämningsfullt och rörande verk, där Sebatsian Kloborg har taget nya koreografiska steg vidare i förhållande till den mer absurda och glada succén ”The rest of the best” från 2019.
Glädjande nog blir programmets två pas de deuxer av John Neumeier ovh Peter Martins även ackompanjerade av levande musik på scenen framförd av den härliga violinisten Emma Steel tillsammans med respektive Thomas Rischel och Alison Smith på flygel.
Med anledning av 100-årsjubileet för återföreningen mellan Nordslesvig och Danmark skapade John Neuemier Persistent Persuasion (Vedholdende Overtalelse)(Ihållande övertalning) till en gala i januari 2020, som sändes på tv-kanalen DR2. Neumeier skapade det abstrakta, men stämningsfulla och symboliska pas de deuxet till Ida Praetorius från Den Kongelige Ballet och Alexandr Trusch från Hamburg Balletten till adagiot ur Beethovens 7:e violinsonat.
Till premieren på Dans2Go dansades Persistent Persuasion av Ida Praetorius och Ryan Tomash från Den Kongelige Ballet, som båda två gav prov på utsökta rörelsekvaliteter i den expressive neoklassiske koreografin. Som vanligt hos Neumeier råder det ett mycket fint samspel mellan musiken och dansen, som bjuder på lustiga detaljer i fötter och armar och vackra lyft på vägen mot den avslutande föreningen mellan dansarna.
Peter Martins kreerade det snart legendariska ryska-pas de deuxet Zakouski för Nikolaj Hübbe, när han anlände till New York City Ballet 1992. Tre år senare fick Den Konglige Ballet pas de deuxen till musik av de fyre ryska kompositörer Rachmaninov, Stravinskij, Prokofjev och Tjajkovskij i repertoaren.
Till premiären på Dans2Go var det nu Jonathan Chmelensky och Holly Dorger, som utvecklade den lekande koreografin med höftrörelser och handklatschar på låren. Holy Dorger har fin känsla för den Balanchine-inspirerade stilen med eleganta steg och till och med höga hopp på tå. Jonathan Chmelensky dansade fina solon och hopp, men saknade geist och det nonchalanta överskott, som denna pas de deux med slaviska inslag kräver.
Det är inte mycket, som man har kunnat se i Köpenhamn av den israeliskfödde superheta London-baserade koreografen Hofesh Shechter. Sånär som på verket Berlin, som Skånes Dansteater presenterade på Copenhagen Summer Dance i 2009, har man tvingats åka till Aarhus för att få uppleva Hofesh Shechter, som 2017 gästade Bora Bora med sitt eget kompani och verket Barbarians. Corona-situationen förhindrade kompaniet att nu i oktober 2020 komma tillbaka till Bora Bora och uppföra en ny version av det närapå ikoniska verket Political Morther från 2010. Ett verk, som undertecknad upplevde 2011 på festivalen Montpellier Danse i den fantastiska versionen Political Morther: The Choroegrapher’s Cut, som kan karakteriseras som en blanding av dans- och rockkonsert. Som Hofesh Shechter den gången berättade det: ”Når jeg overhovedet begyndte at koreografere, var det fordi, dansen gav mig en grund til at komponere musik”.
I Shechters Uprising från 2006 för sju manliga dansare, är det självklart även Shechter själv, som har gjort den rytmiskt pågående, bildskapande slagverks- och elektronmusiken. Verket är en riktig fin utmaning för de kongelige balettdansarna, som absolut lyckas gå in för den kraftfulla och starka dansstil med tyngd i kroppen, som sänder tankerne till koreografer som Ohad Naharin, Akram Khan og Alessandro Sousa Pereira.
Som en av dansarna säger på det inledande filmklippet, är det ett mycket maskulint, men inte machopräglat verk. Man upplever just även en blandning av följsamhet och råstyrka hos de tävlande rastlösa unga männen, som både har en vänskaplig och lekfull attityd i sin kraftfulla kamp, som inte leder till de stora segrarna.
Karakteristiskt för Shechter innehåller koreografin massor av synkrona rörelser. I premiärlaget var det bland annat en ren glädje att se Tobias Praetorius känsla för Shechters stil, även om Uprising kanske inte är Shechters bästa verk till dags dato, var det ett väl valt avslutande verk på en långt men väl varierat Dans2Go-program.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser