Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Kämpa tillsammans med andra, med dina egna medel

2020-11-09

Fakta:

Namn: Dans2go med Allerede nat/ Persistent Persuasion/ Zakouski/ Uprising
Musik: Moondog/ Beethoven/ Sergej Rachmaninov, Igor Stravinskij, Sergej Prokofjev och Pjotr Tjajkovskij/ Hofesh Shechter
Ensemble: Den Kongelige Ballet, Det Kongelige Kapel.
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene, Köpenhamn
» https://kglteater.dk

Flera dansverk men till rimliga priser är ett återkommande koncept på Den Kongelige Ballets program Dans2go, som också gäller för denna säsong, där publiken kan se två klassiska verk och två moderna för ett överkomligt enhetligt pris på 280 danska kronor, och då spelas det till och med livemusik. I år är efterfrågan på de billiga biljetterna extra stark, eftersom det bara säljs biljetter till varannan plats på grund av Covid-19 och av samma anledning ska publiken bära ansiktsskydd när de rör sig runt på teatern, bara när man sitter ner i salongen får de tas av.

Det är programmets mest moderna verk, som tilldrar sig störst uppmärksamhet. I Hofesh Shechters verk Uprising från 2006 är rummet mörkt och disigt, som om vi befann oss nere i en mörk gruva eller i en nersmutsad verkstad. Den inspelade ljudet låter som en hammare som rytmiskt bankar mot metall. De hamrande slagen är så intensiva och högljudda, att det känns som om det vore ens eget hjärta, som pumpar loss inne i bröstet. Med denna bankande puls blir publiken snart indragen i ett rått och dunkelt universum. Ut ur scenens täta mörker kommer sju herrar iförda blåbyxor och t-shirts. Raskt och målinriktat går de direkt fram mot scenkanten som i en catwalk på en modeopvisning för arbetskläder, men det är mot publiken, som strålkastarljuset riktas. Badande i ljuset från scenen och med den pumpande rytmen i kroppen blir publiken i det närmaste en slags extra medverkande i verket. I dissa Corona-tider, när vi inte får uppleva mycket av live-kultur, ger det en härlig känsla av att få vara med.
Det är ren energi, som skapas i Hofesh Shechters dunkla verkstad, och den halsbrytande energiladdningen från dansarna smittar av sig på oss andra, medan de repetitiva stegen och rörelserna verkar alldeles hypnotiska i sina rituella uttryck. Vi blir så att säga med i dansen hela verket igenom och vi blir en del av en gemenskap, som är större än oss själva. Hofesh Shechters verk avslutas med en scenbild, som refererar till Eugène Delacroix revolutionära och heroiska målning, La Liberté guidant le peuple (Friheten vägleder folket). Ett humoristiskt citat, men också en påminnelse om, att det fortfarande finns många viktiga och betydelsefulla saker att kämpa för – och att det är i gemenskap som det är möjligt att ändra på sakernas tillstånd.

I Sebastian Kloborgs verk Allerede nat (Det är redan natt) från 2020, handlar det mer om att inte handla – och att senare i livet ångra detta, när det redan är för sent. Inspirerad av de stillsamma existenserna hos den impressionistiska författaren Herman Bang och Kloborgs egen morfars bekännelser om hur han beklagade sig över att han inte alltid gjorde vad han hade lust att göra, skapar koreografen en historia om en äldre man. Mannen ser tillbaka på sitt liv och de frestelser, han lät gå sig förbi, utan att våga ge efter för dem.
I livets sorgsna höst sitter mannen på sin gamla slitna soffa och stirrar tomt framför sig. I små minnesglimtar tittar vi tillbaka på hans liv tillsammans med hustrun, som vimsar omkring runt honom och som även hon verkar beklaga sig över en hel del. Vi ser, hur de två möts, generat och tafatt närmar sig varandra, men trots allt gifter sig. Livets frestelser inkarnerade som svartklädda dansare smyger sig tätt inpå dem, men de nöjer sig med att bara titta på dem på långt håll, utan att våga följa efter dem. Historien är ganska abstrakt och fragmentariskt berättad, just på det vis som vi gärna idag vill se episka historier berättade: Nutida berättelser får inte vara så övertydliga, vi vill själva vara med och fylla ut det hela. Det finns det rika möjligheter att få göra i Allerede nat, där scenen är insvept i dimmigt ljus Moondogs jazziga toner (framförda live på scenen) och är tillfreds med att skapa små ledtrådar. Allerede nat är en hyllning till den tysta tillvaro, som de flesta av oss lever i.

Pas de deuxet Persistent Persuasion, skapade John Neumeier till musik av Ludwig van Beethoven tidigare i år, närmare bestämt till firandet av 100-årsminnet för återföreningen av Sønderjylland med övriga Danmark. Ida Praetorius representerar kanske Danmark, hon bär i alla fall de danska färgerna, röd klänning och vita strumpor, medan hennes partner Ryan Tomasi i svarta byxor och bar överkropp snarare symboliserer freden, friheden och den fredliga samexistensen med Tyskland. Persistent Persuasion är nog inte den mest interessanta koreografi, som John Neumeier har skapat. Den ger ett tungt och ojämnt intryck.

Slutligen är det verket Zakouski (1992), en pas de deux skapat av Peter Martins för Nikolaj Hübbe, när han kom till New York City Ballet. Zakouski är det ryska ordet för hors d’oeuvres, alltså små lätta förrätter. Till musik av fyra av de största ryska kompositörerna (Sergej Rachmaninov, Igor Stravinskij, Sergej Prokofjev och Pjotr Tjajkovskij) serveras en rad steg, som är tydligt inspirerade av slaviska folkdanser. Sparkande steg, hälar som bankas ner i golvet, handflator som klatschas mot låren, händer på höften eller armarna i kors över bröstet ska ge oss en känsla av något slaviskt. Visserligen kan vi inte nu för tiden resa till Ryssland eller något annat slaviskt land, men Zakouski är inte på långa vägar någon ersättnng. Pas de deux’et känns väldigt bedagat och kan nästan ses som en karikatyr på slaviska folkdanser och slavisk kultur. Det mest moderna med Zakouski är den fräcka färgsammansättningen, den blå bakgrunden, hennes röda klänning och hans lila skjorta. Men de härliga färgerna och den vågade kombinationen av dem kan inte rädda det bristfälliga koreografiska uttrycket.

FAKTA;
Dans2go
Det Kongelige Teater
Den Kongelige Ballet

Allerede nat
Koreografi: Sebastian Kloborg
Musik: Moondog
Scenografi og kostumer: Marie í Dali
Lysdesign: Thomas Bek Jensen

Persistent Persuasion
Koreografi: John Neumeier
Musik: Beethoven

Zakouski
Koreografi: Peter Martins
Musik: Sergej Rachmaninov, Igor Stravinskij, Sergej Prokofjev och Pjotr Tjajkovskij
Scenografi og kostumer: Barbara Matera
Lysdesign: Mark Stanley

Uprising
Koreografi: Hofesh Shechter
Musik: Hofesh Shechter
Kostumer: Hofesh Shechter
Lysdesign: Lee Curran

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser